Всесвітня
історія. 8 клас.
Дата. 27 травня.
Узагальнення до
курсу «Ранній Новий час в історії людства»
Виконайте онлайн тест
Завдання необхідно виконати до 27 травня
18:00
Виконані завдання відправляйте на електронну адресу momot.nadya11@gmail.com, або на Viber 0668041401
Всесвітня історія. 8 клас. Дата. 20 травня.
Тема уроку. Індія та
Персія в ХVІ – ХVІІІ ст..
Переглянути
та прослухати відео презентації:
1. «Персия
в XVI - XVIII вв. (рус.) Новая история» (тривалість 15:13) https://www.youtube.com/watch?v=xTJLaLeVoz8
2.
«Империя
Великих Моголов (рус.) Новая история» (тривалість 17:16) https://www.youtube.com/watch?v=m3bFtlNnBc8
3.
Виконати онлайн тести (10 завдань)
Завдання активне до 20 травня
18:00
Домашнє завдання.
1. Опрацювати П. 29.
2. Складіть синхроністичну таблицю подій, які ви вважаєте найважливішими у розвитку
Китаю, Японії, Індії, Персії.
3. Закріпіть матеріал, виконуючи
тести на стр. 296 – 297.
4. Складіть кросворд за поняттями стр 295 (5 понять).
Виконані завдання відправляйте на електронну адресу momot.nadya11@gmail.com, або на Viber 0668041401
Всесвітня історія. 8 клас. Дата. 13 травня.
Розділ 6. Східний світ в ХVІ – ХVІІІ ст..
Тема уроку. Китай та
Японія в ХVІ – ХVІІІ ст..
Працюємо за презентацією
«Китай та Японія в XVI—XVIIІ ст..»
завдання для роботи в зошитах:
1.
Слайд №1. Тема уроку.
2.
Слайд №2. План.
3.
Слайд №3. Схема «Китай в епоху Мін (1368 – 1644 рр.)»
4.
Слайд №5. Схема «Конфуціанство»
5.
Слайд №7. Схема «Остання значна перемога імперії Мін»
6.
Слайд №9. Схема «Імперія Цин (1644 - 1911 рр.)»
7.
Слайд №11. Схема «Політичний устрій імперії Цин»
8.
Слайд №12 - 13. Схема «Суспільні стани населення Японії»
9.
Пояснити поняття «самоізоляція»
10.
Як проявилася
політика «самозакриття в Японії?»
Домашнє завдання.
1.
Опрацювати П.28, завдання стр.285.
2.
Завдання № 5 виконати в зошиті.
Виконані завдання відправляйте
на електронну адресу momot.nadya11@gmail.com, або на Viber 0668041401
Всесвітня історія. 8 клас. Дата. 06 травня.
Урок контролю і
корекції навчальних досягнень
із розділу «Епоха Просвітництва»
Виконати онлайн
тести 06 травня до 18:00
Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із розділу «Епоха Просвітництва»
Код доступу 944916
Домашнє завдання.
Скласти тематичний кросворд
«Епоха Просвітництва» з понять на стр. 266 завдання № 2.
Виконані завдання
надсилайте на Вайбер, Телеграм або на електронну адресу!!!
Всесвітня історія. 8 клас. Дата. 29 квітня.
Тема уроку. Англійські колонії в Північній Америці. Війна за незалежність
(1775 – 1783 рр.). Утворення США.
Завдання:
-
Визначити:
1) час прийняття Конституції США,
2) імена видатних політичних діячів,
3) основні події війни за незалежність,
4) характерні риси Конституції США;
-
визначити за картою перебіг подій війни за
незалежність;
-
пояснювати значення понять
«колонія», «метрополія», «Конституція»;
-
описувати найяскравіші події
війни за незалежність;
-
порівнювати державний устрій
США та Англії;
-
наводити приклади особливостей
демократичного устрою США;
-
висловлювати власне судження
щодо характеру й наслідків війни за незалежність.
І. Переглянути Презентації до уроку:
1)
«Англійські колонії в Північній Америці. Утворення США» (слайди № 1 – 23; № 25 – 26) https://naurok.com.ua/prezentaciya-utvorennya-ssha-80679.html
2) «Англійські
колонії в Північній Америці. Війна за незалежність (1775—1783 рр.). Утворення
США» https://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-uroku-anglijski-kolonii-v-pivnicnij-americi-vijna-za-nezaleznist-1775-1783-rr-utvorenna-ssa-vsesvitna-istoria-8-klas-245802.html
ІІ. Скласти хронологічну таблицю «Основні дати та
події» (за презентацією № 2)
ІІІ. Законспектувати прізвища та роки правління перших
президентів Америки. (за презентацією № 2 )
ІV. Скласти «Словничок понять та назв» (за презентацією № 2)
Домашнє завдання.
1.
Опрацювати П. 26 стр. 251 – 265
2. Вивчити поняття.
3. Заповнити пропуски в
тексті:
- Головною причиною війни північноамериканських колоній за незалежність
прагненням………зберегти свою владу.
- Війна почалася стихійно 19 квітня………р.
- У травні 1775 р. зібрався
ІІ…………конгрес.
- Збройні сили американців очолив………
- 4 липня ……..р. конгрес прийняв «Декларацію незалежності» складену……
- Мирний договір США та Англії підписали в Парижі в……році.
- Американська Конституція була прийнята в …….р.
- Законодавча влада належала………
- Главою виконавчої влади був……….
- Судову владу очолював…………
Виконані завдання надсилайте на Вайбер, Телеграм
або на електронну адресу!!!
Всесвітня історія. 8 клас. Дата. 22 квітня
Тема уроку. Міжнародні відносини
ХVІІІ століття.
Завдання:
·
Скласти уявлення про зміст міжнародних відноси у ХVІІІ
столітті;
·
Розкрити особливості міжнародних відносин;
·
Розглянути перебіг подій та результати основних війн у
Європі ХVІІІ ст.
1. Для
актуалізації знань виконайте онлайн тести «Промисловий переворот. Освічений
абсолютизм» https://naurok.com.ua/test/promisloviy-pereiorot-osvicheniy-absolyutizm-268919.html
2. Переглянути
відео презентацію «Міжнародні відносини у ХVIII
столітті (8 клас)» https://www.youtube.com/watch?v=oTj1hn2sXqs
3.
Виконайте завдання підручника стр.250 №7.
4. Закріпіть
матеріал, працюючи з відповідною картою історичного атласу та контурною картою.
Домашнє завдання.
1.
Опрацювати
П.25 стр. 241 - 250
2.
Складіть хронологічну таблицю «Міжнародні відносини ХVІІІ
ст.»
Міжнародні конфлікти
|
Період
|
Країни - учасниці
|
Перебіг подій
|
Результати та наслідки
|
Війна за іспанську спадщину
|
||||
Війна за австрійську спадщину
|
||||
Семилітня війна
|
||||
Російсько – турецькі війни (2)
|
||||
Поділи Речі Посполитої (3)
|
Всесвітня історія 8 клас. Дата. 15 квітня
Тема: Освічений
абсолютизм.
Після цього уроку ви зможете:
-називати
час правління Марії-Терезії, Йосифа ІІ, Фрідріха ІІ, Катерини ІІ ;
-пояснювати
та застосовувати поняття «освічений абсолютизм»;
-характеризувати
освічений абсолютизм як політику, спрямовану на знищення або реформування
найбільш застарілих феодальних порядків;
-встановити
причини і наслідки реформ: Марії-Терезії та Йосифа ІІ (Австрійська монархія),
зокрема для українських теренів, Фрідріха ІІ (Пруссія), Катерини ІІ (Російська
імперія).
Перевірка домашнього завдання (виконуємо в
зошиті)
Вправа «Так чи ні»
1.Батьківщиною
промислового перевороту вважається Англія.
2.Масонами
називали фабричних робітників, які піднімали бунт проти машин, ламали верстати,
спалювали фабричні будинки.
3.Одним
із засновників французького Просвітництва був Адам Сміт.
4.Головне
гасло класицизму – «Розум і порядок в усьому».
5.
Перший том «Енциклопедії» був написаний Вольтером.
6.Мольєр-автор
«Міщанина шляхтича».
Вправа «Незакінчене речення»
o
Абсолютизм – це …………….
o
Головні ознаки абсолютної монархії: …………………………….
o
Країни в яких панувала абсолютна монархія: …………………
Робота з візуальними джерелами

Йосиф ІІ
Фрідріх ІІ
Катерина ІІ
o
Розгляньте зображення.
o
Поміркуйте, що може бути спільного між цими людьми?
o
Сьогодні дізнаємося
якими були причини і наслідки реформ цих монархів, навчимося вирізняти спільне
та відмінне в їх діяльності.
ПЕРЕГЛЯДАЄМО ВІДЕО:
Робота зі словником
Освічений абсолютизм- політика в деяких монархічних державах. Її
змістом було знищення або перетворення «згори» найбільш застарілих феодальних
порядків. Монархи, які здійснювали цю політику, зображували своє правління як
союз королів та філософів.
Робота з таблицями
«Риси освіченого
абсолютизму»
Риси освіченого
абсолютизму
|
ü Віротерпимість.
ü Поширення освіти, науки,
мистецтва.
ü Меркантилізм(економічна
політика ,що полягала в активному втручанні державної влади в господарське
життя країни)
ü Ліквідація феодальних
наслідків.
ü Секуляризація церковних
земель.
|
1.
У володіннях австрійських Габсбургів
Робота в з
підручником (стр. 228-232)
o Опрацюйте матеріал підручника та заповніть
таблицю «Реформи
Марії Терезії та Йосифа ІІ»
Марія
–Терезія(1740-1780)
|
Йосиф ІІ (1780-1790)
|
·
|
·
|
Бесіда
o
В чому, на вашу думку виявився «освічений абсолютизм» Марії-Терезії та
Йосифа ІІ ?
o Поміркуйте, чи підходить прозвання «мрійник на
троні» Йосифу ІІ ?
2.
«Коронований філософ» Фрідріх ІІ
Королівство
Пруссія виникло в ХVIII ст. Його перший король Фрідріх І Гогенцоллерн створив одну з найчисельніших
і найкращих у Європі армій. Наступним королем став Фрідріх ІІ, який вважався
високоосвіченою людиною і листувався з Вольтером. Найближче оточення називало Фрідріха ІІ «філософом на троні» і
створило легенду , начебто його головна турбота полягала в постійному
піклуванні про свій народ.
Робота з підручником
o Опрацюйте п.3 стр. 232 - 235.
o
Чи присутні риси освіченого абсолютизму в правлінні Фрідріха ІІ?
Накресліть схему "Правління Фрідріха ІІ", де відтворіть риси освіченого абсолютизму.
3. «Наступниця величі Петрової»
Робота з підручником (стр. 235 - 239)
o
Скласти таблицю «Політика російських монархів»
Монархи
|
Політика монархів
(заходи)
|
ü
|
Узагальнення та систематизація знань. (записуємо тільки цифри у відповідні колонки)
Із
поданого переліку тверджень виберіть ті, які стосуються правління
Марії-Терезії, Йосифа ІІ, Фрідріха ІІ, Катерини ІІ.
Марії-Терезії
|
Йосифа ІІ
|
Фрідріха ІІ
|
Катерини ІІ
|
1.Це монарх сподівався, що допоможе різним народам його держави
перетворитися на єдину націю, за що отримав прозвання «мрійник на троні».
2.Велика увага приділялася війську, за що цього монарха прозвали
«фельдфебель на троні».
3.Вперше в історії країни проведено перепис населення і земельних володінь.
4.Знищено єврейське гетто.
5.Налагоджене професійне навчання ремесел, торгівлі, державної служби.
6.Було підписано «Жалувані грамоти дворянству і містам».
7.Скасування панщини до трьох днів на тиждень.
8.За часів правління цього монарха було створено Учительську семінарію, відкрито
народні училища.
Домашнє завдання
1.
Опрацювати § 24 підручника.
2. Скласти історичний
портрет одного з «освічених монархів» (завдання № 8, стр. 240)
Всесвітня історія. 8 клас. ДАТА. 08 квітня.
РОЗДІЛ 5. Епоха Просвітництва.
Тема уроку. Просвітництво і промислова революція.
Після цього уроку ви зможете:
-пояснювати та застосовувати поняття «індустріальна (промислова)
революція, «Просвітництво», «енциклопедисти», «класицизм»;
-розташувати в хронологічній послідовності відомості про
індустріальну революцію, добу Просвітництва;
- визначити зміни в повсякденному житті європейців
протягом ХVІІІ ст., які час епохи Просвітництва, початку індустріальної
(промислової) революції.
Путівник до роботи:
1.
Переглянути відео презентацію «Світло доби Просвітництва» (4:30) https://www.youtube.com/watch?v=6KwK8pxyg3g
2.
Переглянути відео презентацію «Сяйво просвітництва» (4:06) https://www.youtube.com/watch?v=jlGCyaXQcmM
3. Переглянути
відео фільм «Як
промислова революція вплинула на життя людей, Одна історія» (4:49) https://www.youtube.com/watch?v=wSrR2X0dO58
4.
Робота з підручником П. 23:
1)
Опрацювати
п. 1-2, 4; розпочати «Словник» нових понять та термінів (в зошиті)
2)
За
п. 3, 5, 7 скласти таблицю «Видатні представники Просвітництва»
Галузі культури
|
Представник
|
Досягнення
|
1.
Освіта
|
||
2.
Музика
|
||
3.
Живопис
|
||
4.
Література
|
||
5.
Філософія
|
3)За п.6, 8 класти таблицю «Мистецькі стилі епохи
Просвітництва»
Стилі
|
Характерні ознаки
|
Представник
|
Бароко
|
||
Класицизм
|
||
Рококо
|
||
Неокласицизм
|
||
Сентименталізм
|
4)За п. 10 скласти хронологічну таблицю «Впровадження найважливіших технічних новинок у
промисловість ХVІІІ ст.»
Дата
|
Винахід
|
Винахідник
|
Значення винаходу
|
Домашнє завдання:
1)
Закінчити роботу з
таблицями
2)
Скласти «Словник»
нових понять та термінів, вивчити їх. Всесвітня історія 8 клас. ДАТА. 01 квітня
Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із розділу «Османська
імперія. Країни Східної Європи у ХVІІ —
першій половині ХVІІІ ст.»
1.
Переглянь
презентацію та виконай на повторення матеріалу тренувальні тести
Виконати завдання в зошиті (№ - відповідь)
І рівень
1. Позначте ім’я «государя всея Русі», який
першим вінчався
на царствування?
а) Іван
III б) Іван IV
в) Борис
Годунов г) Василь Шуйський
2 . Позначте державний орган Польщі, який обмежував владу
короля.
а)
Рада б) Кортеси в) Сейм г) Рейхстаг
3.
Позначте ім’я останнього польського короля з династії
Ягеллонів.
а)
Стефан Баторій б) Генріх Валуа
в) Сигізмунд II г) Сигізмунд III
4. Позначте
ім’я засновника держави Османа.
а) Князь
Сельджук б) Князь Осман
в) Князь
Сулейман г) Князь Селимо
5. Які
держави увійшли до складу Речі Посполитої?
а) Литва
та Польща б) Московія та Польща
в) Литва
та Московія г) Кримське ханство та
Польща
6. Як називалася війна Росії та Швеції у
1700—1721 рр.?
а)
Шведська б) Столітня
в)
Північна г) Південна
7. Судебником у Московії називали …
а)
збірник законів б) рекомендації для
сусідів
в)
укази царя г) збірник
судових рішень
8. Хто з названих історичних діячів отримав
прізвисько
«тушинський злодій»?
а)
Лжедмитрій І б) Борис Годунов
в)
Василій Шуйський г)
Лжедмитрій II
9. У якому році Московська держава була
проголошена Російською імперією?
а) 1654
році б) 1666 році в) 1701 році г) 1721 році
10. Дружина Сулеймана І Пишного?
а)
Фатіма б) Роксолана в)Оксана г) Селіма
ІІ рівень
11. Дайте визначення термінів:
Опричина —
_______________________________________________________
Фільварок-
_________________________________________________________
12. Про кого йдеться:
«Періодом найвищого розквіту Османської імперії вважають його
правління. Він був, мабуть, наймогутнішим із турецьких султанів за
весь час існування Османської імперії» ___________
13. Заповніть таблицю, указавши у відповідному стовпчику порядковий номер
поняття або назви.
1) Смута, 2)
сейм, 3) створення центральних органів управління — приказів, 4) шляхта, 5)
фільварок,
6) поява
стрілецького війська, 7) опричнина, 8) уніати, 9) підкорення Сибіру.
МОСКОВСЬКЕ ЦАРСТВО
|
|
ІІІ рівень
14. Про яку подію йдеться? Коли вона відбулась?
Проте,
як показали наступні події, підписуючи договір, кожна зі сторін
вкладала в нього свій зміст: московський цар вважав, що Україна стає
залежною від нього, українці ж розраховували на широку державну
автономію, близьку до незалежності.__________________________________
15. Установіть відповідність
1) Вищий прошарок
феодального суспільства в Російській державі
|
а) Бояри
|
2) Союз
православної та католицької церков
|
б) Люблінська унія
|
3) Назва договору
про державний союз Польщі та Литви
|
в) Берестейська
унія
|
4) Період історії
Московського царства з 1604 року до 1613 року
|
г) Смута
|
5) Безкоштовна
примусова праця залежних селян-землеробів у господарстві феодала
|
д) Панщина
|
1.____ 2.____ 3.____ 4.____ 5.____
16. Проаналізуйте
текст з історичного документа та дайте відповіді на запитання.
Із Люблінської унії
(про права поляків і литовців)
«Усі закони й постанови,
хоч би які вони були і хоч би з якої причини видані в Литві проти польського
народу, щодо заняття вищих і яких завгодно посад, що передаються й доручаються
нами, також щодо маєтків і земель, щодо придбання земель і володіння ними у
Великому князівстві Литовському... — усі такі закони, погодженням з усіма
чинами, скасовуємо... Віднині як поляк у Литві, так і литовець у Польщі можуть
купити маєток і оселитися будь-яким законним способом, і можуть за законом
обіймати посаду в тій землі, у якій осядуть. Щодо духовних посад, то ми
роздаватимемо їх на власний розсуд, як і було досі, не звертаючи уваги на
осілість особи в тій країні».
1) Коли була прийнята Люблінська унія?
2) Які права отримували поляки та литовці?
3) Чому в документі окремо виділені духовні особи?
IV рівень (на вибір)
1. Чим
було зумовлено послаблення Речі Посполитої і Османської імперії та піднесення
Московської держави у XVII—XVIIІ ст.?
2.
Проаналізуйте причини, основні події та наслідки Північної війни? Що отримала
як результат Московська держава Петра І від цієї війни? Свою думку обґрунтуйте.
Пройти онлайн
тестування (вибираєте функцію «тестування»)
Всесвітня історія. 8 клас. Дата. 18 березня.
Тема. Московська держава. Поява Російської імперії.
ОСНОВНІ
ПОНЯТТЯ: бояри, опричнина, земщина, Земський
Собор.
ОСНОВНІ ДАТИ:
Січень 1547 р. – вінчання Івана IV на царство.
1547 р. – пожар та повстання у Москві.
1549 р. – скликання Земського собору.
1550 р. – Судебник Івана IV.
1551 р. – «Стоглавий» церковний собор.
1552 р. – підкорення Казанського ханства.
1556 р. – підкорення Астраханського ханства.
1558-1583 рр. – Лівонська війна.
1565-1572 – період опричини.
1574 р. – початок освоєння Сибіру купцями Строгановими.
1582 р. – похід Єрмака, початок завоювання Сибіру.
ОБЛАДНЕННЯ УРОКУ: підручник П.21 -22.
- Іван IV Грозний.
До кінці XVст. склалися умови до переходу у завершальну стадію
об’єднавчого процесу російський земель і формування єдиної держави – Росія.
1462 -1505 рр. правління Великого князя Московський Іван ІІІ Васильович – розпочав
завершальний етап об’єднання руських земель.
-
Приєднання до Московської держави Ярославського,
Ростовського та Тверського князівств, Новгородської та Вятської земель;
-
1480 р. розгром Золотої Орди – скинуто монголо-татарське
іго;
-
1497 р. – прийняття Судебника.
1505-1533 рр. – правління Великого князя Московського Василя ІІІ Івановича:
-
Приєднання Смоленського, Рязанського і Псковського
князівства.
ІВАН IV ВАСИЛЬОВИЧ (25.08.1530-18.03.1584), мати княжна Олена
ВасилівнаГлинська (померла 1538 р.) – великий
князь Московський з 1533 р.
У 1533 році
створюють Регентську Раду.
16 січня 1547 р. Івана IV було вінчане на царство.
1547 пожар у Москві, що призвело до
повстання, яке поступово затихло, але цар дуже суворо покарав повстанців.
2.
Реформи царя Івана IV
16 січня 1547 р. Івана IV було вінчане на царство.
1549 створення Вибраної Ради (Олексій Адашев, князь Андрій
Курбський, священик Сильвестр, митрополит Макарій) де обговорювалися реформи і
зовнішня політика. Була незалежна від Боярської думи.
Вибрана Рада –це постійний станово-представницький
орган аристократії законо-дорадчого
характеру при царі, що обговорював питання зовнішньої та внутрішньої
політики.
1549 р. – скликання Земського собору– це збори представників від бояр, вищого
духовенства, земельних власників, московських купців. Розглядали найважливіші
загальнодержавні питання, не обмежували владу царя.
- Опричнина
та її наслідки для розвитку Росії.
ОПРИЧИНА – це період 1565-1572, позначалася
системою державного терору та жорстокими мірами
ЗМІСТ ОПРИЧНИНИ:
- Поділ держави на дві частини:
«государев уділ» - опричнини, куди цар відбирав землі за власним розсудом;
та земщина, яка виплачувала податок у 100 тисяч руб.
- Створення окремої гвардії «обрана
тисяча» - 1070 дворян – опричники.
- Зовнішня політика Івана IV
ЗАВДАННЯ
Прочитати тест підручника та визначити основні напрямки
зовнішньої політики та заповнити таблицю.
Дата
|
Подія
|
Учасники
|
Значення
|
ВІЙНИ ІВАНА IV:
•
Казанські походи – 1547/1548, 1549-1550, 1552 (взяття
Казані);
•
Астраханські походи (1554, 1556);
•
Війни з Кримським ханством (1541, 1552, 1555, 1570-1572);
•
Війна зі Швецією 1554-1557;
•
Лівонська війна 1558-1583;
ПричиниЛівонської війни:
1.
Прагнення дворянства придбати землі у Прибалтиці;
2.
Потреба російських
купців в освоєнні торговельних шляхів Балтійського моря;
3.
Зміцнення військової могутності Росії і ліквідація
загрози на Сході.
Періодизація війни:
Ø 1558-1561 – успішна боротьба Росії проти
Лівонської конфедерації;
Ø 1561-1563 – перемога Росії у боротьбі з
Польщею, Литвою та Швецією;
Ø 1564 – перші поразки російських військ;
Ø 1578-1583 – нанесення відчутних ударів
по російським військам з боку Польщі.
Скласти історичний портрет Івана IV Грозного.((В зошиті)
Заключне слово вчителя
Правління Івана IV було дуже важливим для розвитку Російської держави, бо
принесло важливі перетворення. Але, у той же час правління царя Івана IV було дуже жорстоким, тиранічним. В
зовнішній політиці цар орендувався н а розширення кордонів держави, усунення
небезпеки зі Сходу та завоювання узбережжя Балтійського моря.
Завдання в зошиті.
1. Установіть хронологічну
послідовність подій.
А
захоплення Казані московським військом
Б
проголошення опричнини в Росії
В
перший Земський собор
Г
«Смутний час»
a. 2.Оберіть твердження, що стосуються Івана IV Грозного.
2.
За його
правління було завершено об’єднання Московського царства.
3.
Посів престол у
три роки.
4.
Створив
«Вибрану раду».
5.
Під час голоду
організував роздачу хліба.
6.
Здобув Астраханське
царство.
3.Вправа «Закінчіть
речення» ((Номер –
відповідь)
1)
З ким
доводилося боротися царям Московської держави? ___________
2)
Назвіть роки
правління Івана IV. _________________
3)
Назвіть рік,
коли Іван IV вінчався на царство. ________________
4)
Коли селянам
дозволялося переходити від одного господаря до іншого?________
5)
Які органи
управління виникли за Івана IV? __________________
6)
Що таке
Земський собор? _________________________________________________
7)
Назвіть причину
Лівонської війни? _________________________________________
8)
Що таке
опричнина?_____________________________________
9)
З якого року у
Московській державі вводилася опричнина?___________________
10)
Коли та чому
цар заборонив опричнину? ___________________________
11)
Хто та коли
спалив Москву? ______________________
12)
Назвіть
хронологічні межі Лівонської війни. _______________________
13) Хто посів престол після смерті Івана IV? ______________________________
14) Назвіть хронологічні межі та причини династичної кризи. ________________
15) Назвіть хронологічні межі правління Б. Годунова. ________________________
16) Хто переміг Б. Годунова у боротьбі за престол? _________________________
17) Хто організував заколот проти Лжедмитрія І? ___________________________
18) Чому Василій Шуйський звернувся по допомогу до шведів?___________
19)
Який період в
історії Московської держави отримав назву «Семибоярщина»?
20)
Чому період
1610 – 1613 р. називають національно-визвольним?
21)
Яку династію
започаткував Михайло Федорович? ______________
22)
Хто очолив
повстання 1667 – 1671 рр.? ___________________
23) Хто з російських царів отримав титул «Божою Милістю Великий Государ, Цар і
Великий Князь, Усієї Великої і Малої Русі Самодержець»? ________
24)
Яка подія
відбулася 8 січня 1654 р.? ________________________
25)
Який договір
було укладено між Польщею та Московською державою 1667 р.?
26)
Яке значення
мав для України договір 1667 р.? _____________
27)
Хто став
патріархом 1652 р.? ________________
28) Хто став автором першої московської друкованої книги? ____________
Наприкінці 17 ст. Московська
держава значно поступалася у розвитку
європейським державам. У європейській частині в цей час вона межувала зі
Швецією, Польщею, Туреччиною та Кримським
ханством. Саме з цими країнами Московська держава упродовж багатьох століть
вела війни.
У 1682 р. царський трон посів Петро І (1689 – 1725 рр.). У цей час
тривала війна проти Османської імперії. У 1695
та 1696 рр. Петро І здійснив два
походи на Азов. Однак заволодіти
фортецею йому вдалося лише з другої спроби. Щоб вирішити проблему виходу до
Чорного та Середземного морів, Петро І відправив за кордон «Велике посольство» (1697 – 1698 рр.), до складу якого входив і
сам. Однак, цар був змушений повернутися до Москви, щоб придушити заколот
стрільців.
Щоб створити централізовану державу,
потрібно було воювати проти Швеції.
Союзники Московського царства виступили Саксонія
та Данія. Бойові дії розпочав Фредерік
IV. Він оточив
шведську фортецю Штральзунд у Північній Німеччині. У той же час Август
ІІ рушив на Ригу. Російська ж армія рушила до Нарви. Шведський король Карл
ХІІ почергово розгромив армії всіх трьох країн: спочатку Данії, потім
Росії та Саксонії.
Поразка спонукала Петра І до
прискорення реформ. Розпочалося створення регулярної армії. Щоб збільшити кількість
гармат, цар наказав переплавити частину церковних дзвонів. У Тулі та на Уралі
будувалися мануфактури, на яких працювали цілі села. Завдяки таким заходам
новоствореній армії вдалося оволодіти узбережжям Фінської затоки. 16
травня 1703 р. було завершено будівництво Петропавлівської фортеці.
Почалося будівництво майбутньої столиці Російської імперії – міста-порту
Санкт-Петербурга.
У 1706 р. Карл ХІІ вирушив
на Москву.
У 1710 р. московські
війська оволоділи Ригою, Ревелем та Виборгом. Османська імперія оголосила війну Росії (1710 – 1713 рр.). Прутський похід 1711 р. закінчився для
Петра І повною поразкою. Цар був змушений повернути Азов та відмовитися від
Запорожжя і боротьби за Чорне море.
Спостерігаючи за успіхами
Московської держави, Карл ХІІ запропонував укласти союз. Однак, під час облоги
фортеці Фредрикстен, його було вбито. Новий шведський уряд кинув всі
військові сили проти Москви. 1714 р.
у битві біля мису Гангут Балтійський
флот здобув першу перемогу. Нищівної поразки шведам росіяни завдали у битві
біля острова Гренгам 1720 р.
30 серпня 1721 р. сторони
уклали Ніштадський мир, за яким до Московської держави
відходили Естляндія, Ліфляндія,
Гнгерманляндія, частина Карелії та низка островів у Балтійському морі. 20 жовтня 1721 р. Петро І був
проголошений імператором, а
Московське царство – Російською імперією.
ЗАВДАННЯ.
1. Використовуючи
текст підручника та додаткову літературу, складіть історичний портрет Петра І.
2. стр. 200,
зав-ня №4-5 (в зошиті)
3. стр. 209,
зав-ня №5(в зошиті)
Комментариев нет:
Отправить комментарий