8 клас (історія України)


Історія України. 8 клас.                Дата. 26 травня.
Узагальнення знань до курсу «Історія України в контексті епохи Раннього Нового часу»


2.     Виконати онлайн тест за посиланням
Завдання необхідно виконати до  26 травня 20:00
Код доступу 9575036, використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua


Виконані завдання відправляйте на електронну адресу momot.nadya11@gmail.com,     або   на   Viber   0668041401




Історія України. 8 клас.                  Дата. 19 травня.
Урок контролю і корекції навчальних досягнень з теми «Українські землі у 20-90-х роках ХVІІІ ст.»


Завдання активне
до  19 травня 20:00

Код доступу 254973, використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua
  

Виконані завдання відправляйте на електронну адресу momot.nadya11@gmail.com,     або   на   Viber   0668041401






Історія України. 8 клас.                   Дата. 12 травня.
Тема уроку. Узагальнення «Українські землі у 20 – 90-х рр. ХVІІІ ст.»
Завдання:
-         повторити, узагальнити та закріпити знання, набуті впродовж вивчення теми;
-         розвивати вміння та навички, які формувалися на попередніх уроках;
-          продовжити формувати уміння складати тези, встановлювати хронологічну послідовність;
-         аналізувати та зіставляти історичні явища і факти.
Варіант 1
Початковий рівень (по 0.5 б.)
1. Хто з діячів культури є козацьким літописцем, автором першого
систематичного викладу історії козацької держави?
А) Л. Баранович;                 В) С. Величко;
Б) Й. Галятовський;             Г) Д. Туптало.
2. Укажіть прізвище зображеного на портреті гетьмана, якому
належать слова. «Ваша Величносте, мушу сказати Вам, що я добре бачу, як
Ви... хочете позбавити нас найдорогоціннішого нашого права, а саме – вільно
самим обирати наших гетьманів... Я знаю, що на мене чекають кайдани і
що мене... кинуть у жахливу темницю... Але це мене не турбує, бо я говорю
від імені своєї батьківщини».                                                                          

А) Д. Апостол;                                                               
Б) І. Мазепа;
В) П. Полуботок;
Г) І. Скоропадський.

3. Рух гайдамаків у ХVІІІ ст. розпочався:
А) на Лівобережжі;              В) на Правобережній Україні;
Б) на Слобожанщині;           Г) в Галичині, Буковині та Закарпатті.
4. Укажіть ім’я останнього кошового отамана Запорозької Січі:
А) П. Калнишевський;        В) Й. Гладкий;
Б) К. Гордієнко;                    Г) І. Сірко.
5. У 1785 р. 8 тисяч колишніх запорожців перейшли на землі, що розташовані в нижній частині Тиси. Так виникла:
А) Задунайська Січ;             В) Підпільненська Січ;
Б) Банатська Січ;                  Г) Чорноморська Січ.
6. На карті позначено території, що ввійшли до складу Російської та
Австрійської імперій під час різних поділів Речі Посполитої. Результати якого з поділів відображено на карті? 

А) тільки Першого;
Б) Першого та Другого;                            
В) тільки Другого;
Г) Другого та Третього.

Середній рівень. (по 1 б.)
7. Співвіднесіть імена гетьманів з їх реформами:
1) І. Мазепа;            А) реорганізував роботу українського бюджету
                                 «воєнного скарбія»;
2) П. Орлик;            Б) обмежив панщину двома днями на тиждень;
3) П. Полуботок;    В) склав першу Українську Конституцію;
4) Д. Апостол.         Г) провів судову реформу;
                                 Д) створив козацьку еліту «значкове товариство».
8. Встановіть відповідності між подіями і датами:
 1) функціонування «Правління                                                    А) березень-травень1689 рр.
Гетьманського уряду»;
2) діяльність Першої Малоросійської                                          Б) 1734-1750 рр.
колегії;
3) повстання на Правобережжі Семена                                         В) 1722-1725 рр.
Палія;
4) другий Кримський похід.                                                       Г) 1702-1704 рр.
                                                                                                       Д) 1764-1775 р
9. Визначте факти, які пов’язані із життям та діяльністю Григорія Сковороди:
1) здобув освіту у Києво-Могилянській академії;
2) був українським істориком, літописцем;
3) надрукував «Граматику словенську»;
4) видав в Острозі «Новий Завіт» і «Острозьку Біблію»;
5) повернувся в Україну після мандрівки Європою, працював професором у
Переяславі, в Харкові, приватно перекладав Плутарха, писав свої твори;
6) заповів написати на своїй могилі: «Світ ловив мене, але так і не спіймав».
А) 1, 2, 3;          Б) 1, 2, 4;             В) 3, 4, 5;          Г) 1, 5, 6.

Достатній рівень. (по 1,5 б.)
10.Чим була зумовлена ліквідація Запорозької Січі в 1775 році?
12. Охарактеризувати реформи К. Розумовського (або реформи Д. Апостола).

Високий рівень. (3 б.)
13. Складіть тези доповіді за темою: «Значення українського козацтва та Запорізької Січі в історії України»

ДОМАШНЄ завдання (виконати завдання Варіант 2, готуємося до уроку узагальнення та корекції знань)
Варіант 2
Початковий рівень
1. Запорозька Січ була зруйнована царським урядом:
А) у 1764 р.;     Б) у 1768 р.;             В) у 1775 р.;         Г) у 1783 р.
2. Цей термін в перекладі з латинської мови означає знищувач, порушник. Ними здебільшого ставали селяни Галицького Прикарпаття, Буковини та Закарпаття, які бралися за зброю, щоб позбутися визиску чужинців:
А) гайдамаки;      Б) опришки;       В) козаки;           Г) палії.
3. Нова Сербія та Слов’яно-Сербія – це:
А) колонії іноземців: сербів, молдаван, волохів, болгар на території Запоріжжя;
Б) поселення іноземців: сербів, молдаван, волохів, болгар на Лівобережжі;
В) тимчасові поселення іноземців: сербів, молдаван, волохів, болгар на Слобожанщині;
Г) адміністративно-територіальні одиниці на базі військових поселень іноземців: сербів, молдаван, волохів, болгар у так званих «задніпровських місцях» (територія сучасної Кіровоградщини), які були створені Російським урядом.
4. Коли відбулися описані в історичному джерелі події?
«Після всемилостивішого від нас звільнення графа Кирила Розумовського, за його проханням, із чину гетьманського наказуємо Сенатові для належного управління в Малій Росії створити там Малоросійську колегію, в якій бути головним генералу графу Рум’янцеву і з ним чотирьом великоросійським представникам»:
А) 1750 р.;             Б) 1764 р.;              В) 1781 р.;                 Г) 1785 р.
5. На іконі Покрови Пресвятої Богородиці серед козаків зображено: 

А) Кирила Розумовського; 
Б) Максима Залізняка;
В) Петра Рум’янцева;
Г) Петра Калнишевського.

6. Якою цифрою позначено на картосхемі українські землі, які з
першим поділом Речі Посполитої відійшли до Австрійської імперії? 

А) 1;
Б) 2;
В) З;
Г) 4.

Середній рівень.
7. Установіть відповідність між іменем історичного діяча та його
характеристикою.
1) М. Залізняк;                   А) фастівський полковник, який у 1702 р. очолив
                                             антипольське повстання на Правобережжі;
2) С. Палій;                         Б) керівник повстання Коліївщина, обраний                    
                                             повсталими гетьманом і князем смілянським,   
                                              намагався відновити  Гетьманщину;
3) О. Довбуш;                      В) сотник Уманського полку, який за часів 
                                              Коліївщини під час узяття гайдамаками Умані    
                                              перейшов на бік повсталих;
4) І. Гонта.                           Г) найбільш прославлений керівник опришків, 
                                              який нападав на шляхетські маєтки на 
                                               Коломийщині, Буковині, у Закарпатті;
                                              Д) сотник надвірних козаків князя Любомирського,
                                               який у часи Коліївщини спочатку перейшов на бік
                                               повсталих  селян, а потім зрадив повстанців.
8.  Установіть відповідність між датами та подіями:
1) 1774 р.;                    А) приєднання до Росії Західної Волині;
2) 1783 р.;                    Б) приєднання до Росії південноукраїнських земель між
                                      річками Південний Буг та Дніпро;
3) 1791 р.;                    В) приєднання до Росії південноукраїнських земель між
                                     річками Південний Буг та Дністер;
4) 1793 р.;                    Г) приєднання до Росії земель Правобережжя:       
                                     Київщини,Брацлавщини, Поділля і Східної Волині;
                                     Д) приєднання до Росії Криму.
9. Які із перелічених фактів пов’язані з життям та діяльністю О. Довбуша?
А) Очолював рух опришків протягом 1738–1745 рр., його головними
тактичними хитрощами були несподіваність та блискавичність нападів.
Б) Обраний полковником гайдамаків, які розпочали повстання під його
проводом у травні 1768 р.
В) Очолив Другу Малоросійську колегію, був призначений малоросійським
генерал-губернатором.
Г) Керував хором московського генерал-губернатора; уславився як автор
хорових церковних концертів.
Виконані завдання відправляйте на електронну адресу momot.nadya11@gmail.com,     або   на   Viber   0668041401
УСНО ПОВТОРЮЄМО.
1. Пригадайте  події з історії України XVIII ст., які ви вважаєте найважливішими.
2. Поясніть значення понять і термінів: «Малоросійська колегія», «гайдамаки», «опришки», «Коліївщина», «паланки», «“вольності” Війська Запорозького», «Нова Січ», «Задунайська Січ», «козацькі літописи», «кріпацтво».
3. Назвіть імена видатних історичних діячів цієї доби. У чому ви вбачаєте їхній внесок в історію України XVIII ст.?
4. Пригадайте  особливості соціально-економічного та політичного становища українських земель у другій половині XVIII ст..
5. Дайте оцінку діяльності гетьманів Д. Апостола та К. Розумовського, кошового отамана П. Калнишевського, філософа Г. Сковороди, народних ватажків М. Залізняка, І. Гонти та О. Довбуша.
6. Визначте місце та історичну роль українського козацтва, Запорозької Січі та Гетьманщини в історії України.

7. Якими, на вашу думку, були найважливіші досягнення культури України XVIII ст.? 




Історія України. 8 клас.              Дата. 05 травня.
Практичне заняття.
Здійснити уявну мандрівку до історико – культурних пам’яток України доби бароко.
Завдання наші такі:
-         Визначати особливості архітектури козацької доби.
-         Розпізнавати найвідоміші пам'ятки та  стисло описувати їх.
-         Висловлювати своє ставлення до найвідоміших пам'яток, визначаючи їх цінність.
-         Характеризувати найвизначніші пам’ятки як мистецького надбання людства.
-         Розкривати характерні ознаки культури бароко на українських землях.

1.     Працюємо з відео презентацією «Бароко в архітектурі України» (тривалість 13:17) https://www.youtube.com/watch?v=6nY4fRY7omo
2.     За Пам’яткою-інструкцією охарактеризуйте одну з історико – культурних  пам’яток України доби бароко (на вибір)
Пам’ятка-інструкція «Як досліджують історичні пам’ятки»
1. Яку назву має пам’ятка? Де вона розташована?
2. До якого історичного періоду належить пам’ятка? Якщо є відомості — вкажіть століття або точну дату її створення.
3. Стисло опишіть вигляд пам’ятки (якщо це споруда то — ззовні та всередині). Яке її призначення?
4. Яку інформацію про минуле народу можна довідатися за допомогою пам’ятки?
5. Що вразило вас у цій пам’ятці найбільше?

Домашнє завдання.
1.     Запишіть основні ознаки архітектурного стилю «Бароко».
2.     Які особливості «козацького бароко» ?

Виконані завдання надсилайте на Вайбер, Телеграм або на електронну адресу!!!







Історія України. 8 клас.      Дата. 28 квітня.
Тема. Практичне заняття «Козацькі літописи як історичні джерела».
Завдання:
-         Визначати особливості розвитку  української культури кінця XVII – XVIII ст.
-         Ознайомитися  з українськими козацькими  літописами.
-         Визначати  їх різноманітність, тематичність, яка охоплює різножанровий життєвий шлях козацтва.
-         Розвивати уміння самостійно давати характеристику і оцінку літописним історичним джерелам.

1.     Записати в зошит тему уроку.
2.     Переглянути відео матеріал «Козацька звитяга. Випуск №27. Історія. Козацькі літописи». https://www.youtube.com/watch?v=ao0x-U_IwFc (час – 5:34)
3.     Записати в зошит  поняття «козацькі літописи»
4.     Працюємо з підручником П.37:
-         Ознайомтеся з інформацією Стр. 244 – 246 та в зошитах виконайте завдання №1 «Працюємо самостійно»
-         Усно опрацюйте пункти 2 – 3, відповідаючи на запитання до документів
-         Виконайте завдання № 2-3 стр. 247 в зошитах.

Домашнє завдання.
Виконати онлайн тести «ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ: КОЗАЦЬКІ ЛІТОПИСИ ЯК ІСТОРИЧНІ ДЖЕРЕЛА».
Виконані завдання надсилайте на Вайбер, Телеграм або на електронну адресу!!!






Історія України. 8 клас.                Дата. 21 квітня.
Тема уроку. Архітектура та образотворче мистецтво 20 – 90-х рр. ХVІІІ ст.

Актуалізація опорних знань
«Розвиток освіти, науки та музичної культури».
1.      Унаслідок освітньої реформи у російській імперії 18 ст. зробили її
А) доступною для всіх                               Б) платною
В) привілей вищих верств населення          Г) безкоштовною для дітей урядовців
2.      Коли було закрито Києво-Могилянську академію?
А) 1815 р.     Б) 1816 р.     В) 1817 р.      Г) 1818 р.
3.      У галузі якої науки відзначився Нестор Максимович-Амбодик у Лейпцигу?
А) математики      Б) історії        В) медицини        Г) філософії
4.      Попередницею природознавства була
А) біологія      Б) натурфілософія    В) натурбіологія    Г) ботаніка
5.      З ким порівнювали Г. Сковороду?
А) Сократом     Б) Платоном       В) Гераклітом       Г) Демокрітом
6.      Кого зображено на портреті?
А) Г. Сковороду           Б) М. Залізняк     

В) М. Березовського    Г) А. Веделя
7.      Установіть відповідність між діячем культури і біографічною довідкою.
1         А. Ведель
2         М. Березовський
3         Г. Сковорода
4         Д. Бортнянський
А композитор, автор опери «Демофонт»
Б керував хором московського генерал-губернатора
В відомий живописець-портретист
Г філософ і поет, навчався в Києво-Могилянській академії, співав в Імператорській капелі в Санкт-Петербурзі
Д навчався в Глухові, написав більше сотні творів хорової духовної музики, яка мала в собі українські мотиви
8.      Установіть хронологічну послідовність подій.
А створення співацької школи у Глухові
Б смерть Г. Сковороди
В закриття Києво-Могилянської академії
Г офіційне відкриття класу медицини у Київській академії
9.      Укажіть факти з біографії Г. Сковороди.
1         походив зі славетного шляхетського роду
2         навчався в Києво-Могилянській академії
3         співав в Імператорській капелі в Санкт-Петербурзі
4         брав участь у військових походах проти Кримського ханства
5         був видатним письменником і філософом
6         народився в Києві
«Путівник» до вивчення нового матеріалу
1.      Пригадайте поняття з всесвітньої історії «бароко» та «класицизм».
2.      Перегляньте Презентації:
"Українське бароко"
«Україна як східноєвропейський центр барокової культури»

Домашнє  завдання.
Опрацьовуючи П. 35 – 36, скласти текстуальну таблицю «Українська культура середини – другої половини ХVІІІ ст.»
Галузь культури
Видатні діячі
Основні досягнення









Історія України. 8 клас.             Дата. 14 квітня.
Тема уроку. Розвиток освіти, науки та музичної культури в 20-90-х рр. ХVІІІ ст.
·        Сьогодні ви дізнаєтеся про розвиток освіти, науки та музичної культури на українських землях, охарактеризуєте діяльність Києво-Могилянської академії, познайомитесь із українським філософом Г. Сковородою.

Актуалізація опорних знань.
1.      Установіть хронологічну послідовність подій.
А. царський указ про закріпачення селян Лівобережної та Слобідської України
Б. остаточна ліквідація гетьманства
В. остаточна ліквідація царським урядом Запорізької Січі
Г. Коліївщина
2.      Робота з історичним джерелом.
Установіть, якої події стосується фрагмент з історичного джерела.
«…Почали вони.. надто далеко поширювати своє зухвальство, привласнюючи й вимагаючи врешті для себе, начебто як надбання їхньої власності, не тільки всі ті землі, які ми придбали в останній війні від Порти Оттоманської, але навіть і ті, які зайняті поселеннями в Новоросійській губернії, мотивуючи, начебто їм і ті, й інші здавна належали… Запроваджуючи власне хліборобство, ліквідували вони цим саму підвалину залежності їх від престолу нашого і задумували, створити із себе посеред вітчизни область повністю не залежну під власним своїм несамовитим управлінням…».  
3.      Хронологічна задача.
Рік другого поділу Польщі + рік першого поділу Польщі – рік загибелі Олекси Довбуша – століття, у якому зародився рух опришків – друга цифра записаного арабськими цифрами століття, у якому на чолі загонів опришків стояли В. Баюрак та І. Бойчук – у результаті якого поділу Польщі майже вся Галичина, західна частина Волині й Поділля опинилися у складі Австрії.
Відповідь: (записуємо приклад роками)
4.      Яка подія відбулася у 1795 році?
Виконайте тестові завдання «Правобережна Україна та західноукраїнські землі».
1.      Яке слово в перекладі з турецького означає гнати, переслідувати?
А) гайдамаки   Б) опришки      В) козаки         Г) довбуші
2.      У якому році відбулося повстання під проводом Верлана?
А) 1733        Б) 1734         В) 1735       Г) 1736
3.      Укажіть рік початку Коліївщини.
А) 1772        Б) 1734        В) 1788       Г) 1768
4.      Кого гайдамаки обрали собі полковником навесні 1768 р.?
А) О. Довбуша     Б) І. Гонту     В) М. Залізняка    Г) С. Потоцького
5.      Приєднання Правобережної України до Російської імперії відбулося
А) 1772     Б) 1774            В) 1793          Г) 1795
6.      Кого зображено на портреті? 
А) М. Залізняка  Б) І. Гонту      В) О. Довбуша     Г) Йосиф ІІ


7.      Установіть відповідність між поняттям та його визначенням.
1         гайдамаки
2         опришки
3         Коліївщина
4         конфедерація
А найбільше гайдамацьке повстання у другій половині 18 ст.
Б селянські загони, які боролися проти католицької шляхти на Правобережжі
В підрозділ реєстрових козаків на Лівобережжі
Г селянські загони, які боролися проти феодального й релігійного гніту в Карпатах
Д військово-політичне об’єднання польської шляхти й католицького духівництва для протидії будь-яким поступкам не католиків.

8.      Установіть хронологічну послідовність подій.
А Третій поділ Польщі
Б Коліївщина
В остаточна ліквідація гетьманщини на Лівобережній Україні
Г утворення конфедерації у м. Бар
9.      Укажіть факти щодо територіальних поділів Речі Посполитої.
1         брали участь Пруссія, Російська імперія та імперія Габсбургів
2         Закарпаття увійшло до складу Угорщини
3         Українське населення виступало проти поділів Польщі
4         У поділах брали участь тільки Російська імперія та імперія Габсбургів
5         Правобережжя увійшло до складу Російської імперії
6         Східна Волинь увійшла до складу Російської імперії
7         Східна Галичина увійшла до складу Пруссії

Матеріали до уроку:
ПЕРЕГЛЯНУТИ
1.      Відео презентації  «Освіта й наука в Україні в к. XVIII - пер. пол. XIX ст. (укр.) Історія України нового часу»
2.      «Українська література, музика, драматургія XVIII-пер.пол. XIX ст. (укр.) Історія України нового часу»

Домашнє завдання
1.      Опрацювати П.35 підручника
2.      Завдання стр. 237 – усно

3.      Складіть характеристику Г. Сковороди як історичного діяча.







Історія України. 8 клас.                              ДАТА. 07 квітня.

Тема уроку. Правобережна Україна та західноукраїнські землі в другій половині ХVІІІ ст.

Після цього уроку ви зможете:
         пояснювати причини національно-визвольної боротьби на Правобережній Україні;
         показувати на карті території, охоплені національно-визвольним рухом;
         застосовувати то пояснювати на прикладах терміни «гайдамаки», «Коліївщина»;
         визначати хронологічну послідовність основних подій;
         називати імена ватажків національно-визвольного рух;
         розвинути вміння та навички роботи з історичними документами, аналізувати та систематизувати матеріал, вміти виділяти головне й другорядне, зіставляти інформацію з різних історичних джерел, робити висновки, узагальнення, порівняння, вміння вести дискусію, висловлювати свою точку зору.

1.     Прослухайте інформацію «Українські землі в другій половині XVIII ст.» (з 16 хв. 07 сек.)

2.     Переглянути презентацію "Правобережна Україна у другій половині ХVІІІ ст."

Домашнє завдання.
1.     Опрацювати П. 34
2.     Скласти хронологічну таблицю «Національно – визвольний рух у Правобережній Україні та на західноукраїнських землях» (за п.1 -3)
3.     Скласти таблицю "Три поділи Речі Посполитої" (за п.4)
Перший поділ
Другийподіл
Третійподіл
Рік
Хід
Наслідки









Історія України. 8 клас.                                    ДАТА. 31 березня.

1.     Перегляньте відео-лекцію (до інформації про Південну Україну – до 14 хв.) https://www.youtube.com/watch?v=VZS02ELbY_c
2.     Виконайте тестові завдання на повторення (В зошитах зазначте тему тесту, № - відповідь)
Гетьманщина у 20-40 рр. 18 століття
1.     Кого Петро І призначив при гетьманові?
А) С. Вельямінова       Б) П. Ізмайлова    В) О. Шаховського    Г) Д. Апостола
2.     Коли було створено Першу Малоросійську колегію?
А) 1720 р.       Б) 1721 р.       В) 1722 р.      Г) 1723 р.
3.     Хто був керівником Першої Малоросійської колегії?
А) С. Вельямінов      Б) П. Ізмайлов    В) О. Шаховський    Г) Д. Апостол
4.     Які території України називали Малоросією?
А) Правобережну Україну з Києвом        Б) Запоріжжя з Києвом
В) Лівобережну Україну з Києвом        Г) Лівобережжя з Запоріжжям
5.     Хто очолив правління гетьманського уряду?
А) С. Вельямінов       Б) П. Ізмайлов    В) О. Шаховський    Г) Д. Апостол
6.     Кого зображено на портреті? 

А)   І. Скоропадський              Б) П. Полуботок    
В) Д. Апостол                          Г) І. Виговський
7.     Установіть відповідність між історичним діячем і біографічною довідкою.
1        І. Скоропадський
2        П. Полуботок
3        Д. Апостол
4        П. Орлик
А гетьман у вигнанні, який підписав «Пакти і Конституції…»
Б уперше установив точний бюджет державних видатків
В   наказний гетьман, який помер у казематах Петропавлівської фортеці
Г перебуваючи під Решетилівкою, звернувся до Петра І з чолобитними
8.     Установіть хронологічну послідовність подій.
А Діяльність Першої Малоросійської колегії
Б Створення Правління гетьманського уряду
В Обрання П. Орлика гетьманом і еміграції
Г Гетьманування Д. Апостола
9.     Укажіть три факти з біографії Д. Апостола.
1        був гетьманом України
2        домігся переходу Києва під гетьманську владу
3        був кошовим отаманом
4        був ув’язнений у Петропавлівській фортеці
5        провів судову реформу
6        засланий до Сибіру


Лівобережна та Слобідська Україна в другій половині 18 ст.
1.     Укажіть роки гетьманування К. Розумовського.
А) 1722-1727 рр.    Б) 1727-1734 рр.    В) 1722-1724 рр.    Г) 1750-1764 рр.
2.     Укажіть рік, у якому Єлизавета Петрівна зайняла імператорський престол.
А) 1740 р.         Б) 1741 р.     В) 1742 р.       Г) 1743 р.
3.     Кого було обрано гетьманом України у лютому 1750 р.?
А) О. Розумовського  Б) О. Шаховського  В) К. Розумовського   Г) П. Рум'янцев
4.     Де знаходиться відомий палац К. Розумовського?
А) м. Глухів        Б) м. Батурин        В) м. Чернігів        Г) м. Конотоп
5.     Хто очолив Другу Малоросійську колегію?
А) С. Вельямінов      Б) П. Ізмайлов    В) О. Шаховський    Г) П. Рум'янцев
6.     Кого зображено на портреті? 
А) Д. Апостола                  Б) К. Розумовського   
В) О. Розумовського         Г) П. Рум'янцева
7.     Установіть відповідність між подією та її наслідком.
1           діяльність Другої Малоросійської колегії
2           гетьманування К. Розумовського
3           маніфест про скасування на Слобожанщині козацького устрою
4           ліквідація козацького війська
А   позбавлення судових повноважень Генеральної військової канцелярії
Б відокремлення окремого стану населення – казенних селян
В перепис населення, обмеження вільного переходу селян від одного пана до іншого
Г створення Слобідсько-Української губернії
Д утворення Малоросійського генерал-губернаторства
8.     Установіть хронологічну послідовність подій.
А Ліквідація полково-сотенного устрою на Лівобережній Україні
Б Указ про перетворення лівобережних козацьких полків на регулярні полки російської армії
В Ліквідація полкового устрою на Слобожанщині та утворення з козацьких п’яти гусарських полків
Г Правління Єлизавети Петрівни.
9.     Виберіть три твердження, що стосуються К. Розумовського
1        опікувався культурою та мистецтвом
2        підписав Коломацькі чолобитні
3        вдався до спроб встановити спадкове гетьманство
4        був похований у Спасо-Преображенській церкві на Полтавщині
5        співав у імператорському хорі
6        був останнім гетьманом України


Тема уроку. Південна Україна в 20-90-х рр. ХVІІІ ст.
1.     Переглянути презентацію: http://www.myshared.ru/slide/1243013/
2.     Перегляньте відео-лекцію (до інформації про Правобережну Україну – від 14 хв. до 16 хв. 07 сек.)
https://www.youtube.com/watch?v=VZS02ELbY_c
3.     Прочитайте матеріал підручника П.33, стр.219 – 225;
запам’ятати головні дати та події до П.33, стр. 219

Домашнє завдання.
 Виконайте тестові завдання «Південна Україна»
1.     У 1711 р. постала
А) Кам'янська Січ                              Б) Олешківська Січ       
В) Чортомлинська Січ                       Г) Підпільненська Січ
2.     Найважливішою частиною Запорізької Січі було
А) Кіш    Б) курінь      В) церква     Г) передмістя
3.     У 1734 р. запорожці, на чолі з Іваном Білицьким заснували 

А) Кам'янська Січ                              Б) Олешківська Січ       
В) Чортомлинська Січ                       Г) Підпільненська Січ
4.     Прикметною рисою Запоріжжя часів Нової Січі було
А) велика кількість населення          Б) велика кількість куренів
В) велика кількість гетьманів           Г) велика кількість козаків
5.     Велика козацька садиба з кількома житловими та господарськими будівлями – це
А) Кіш          Б) курінь      В) зимівник       Г) палац
6.     Що зображено на ілюстрації?
А) Кам'янська Січ                              Б) Олешківська Січ       
В) Чортомлинська Січ                       Г) Підпільненська Січ
7.     Установіть відповідність між історичним діячем і історичною довідкою.
1   І. Білецький
2   П. Текілей
3   П. Калнишевський
4   Девлет-Герей
А кримський хан, у володіннях якого змушені були зупинитися козаки після Полтавської битви
Б очолив загін із більше як 30 тис. козаків 1734 р.
В генерал, військо якого 1775 р. оточили Січ-столицю та зажадали її капітуляції
Г останній кошовий отаман, який був ув’язнений у Соловецькому суді
8.     Установіть хронологічну послідовність подій.
А остаточна ліквідація царським урядом Запорізької Січі
Б ліквідація полково-сотенного устрою на Лівобережній Україні
В Ясський мирний договір між Росією і Туреччиною
Г Кючук-Кайнарджійський мир
9.     Виберіть три твердження, що стосуються П. Калнишевського.
1        очолював військо, яке 1775 р. оточило Січ-столицю
2        помер у віці 112 років
3        був кошовим отаманом
4        провів судову реформу
5        закладав Нову Січ

6        доживав віку в монастирі
БАЖАЮ УСПІХІВ!





Історія України. 8 клас.                                       ДАТА. 17 березня.

Тема. Слобідська Україна в другій половині ХVІІІ ст.
Основні терміни та поняття: «Друга Малоросійська колегія», «Генеральний опис Малоросії», «Малоросійське генерал-губернаторство».
Основні дати:
1750 – 1764 рр. -  гетьманство К. Розумовського. Відновлення           й остаточна ліквідація гетьманства в            Україні;        
1764 – 1786 рр. – друга Малоросійська колегія;
1765 р. – ліквідація козацького устрою на Слобожанщині;
1765 – 1767 рр. – Генеральний або            Рум’янцевський      опис;
1782 – 1786 рр. – скасування царським урядом усіх адміністративних і судових установ Гетьманщини. Ліквідація української автономії;  
1783 р. - указ Катерини ІІ про закріпачення селян.
Історичні особистості: К. Розумовський

Після цього уроку ви  зможете:
  • Визначати напрямки та наслідки політики царського уряду на Лівобережній Україні
та Слобожанщині,  використовуючи історичний документ.
  • Оцінювати діяльність гетьмана Кирила Розумовського  та  історичне значення Гетьманщини
  • Висловлювати  ставлення до  перебігу основних подій та історичних діячів, встановлювати  причинно-наслідкові зв'язки основних подій доби.
Епіграф уроку.
«Коли в Малоросії зникнуть гетьмани, треба зробити все,
 щоб стерти з пам’яті їх та їхню добу»
Катерина ІІ російська імператриця
Історія будь-якого народу, як і життя людини, має героїчні і трагічні, щасливі й нещасливі сторінки. І оскільки саме в героїзмі найповніше виявляються національний характер народу, його душевна краса, його талант; ці сторінки особливо хвилюють і викликають почуття національної гордості. Однією з таких героїчно-трагічних сторінок в історії України була Гетьманщина, долі якої у другій половині XVIII ст. ми і присвятимо наш сьогоднішній урок.
А розпочати його я хотіла би словами відомого українського поета Дмитра Павличка:

«Забули ясні зорі козацький хоровод,
Бої на Чорнім морі, гармати Жовтих Вод
Забула вже Європа ту силу молоду,
що біля Конотопа розбила вщент Орду.
Забули вже портали в Парижі та Москві,
Як шану віддавати козацькій хоругві.
Забули,тугодуми, як воля січова
Творила віщі думи, збирала в кров слова.
А ми пригадаймо, забути не даймо,
Що слава козацька жива”.
ЗАВДАННЯ.
1.      За текстом підручника стр. 218 скласти хронологію подій «Ліквідація решток автономного устрою Гетьманщини та Слобожанщини».
2.      Визначте наслідки ліквідації Гетьманщини та місце Гетьманщини в історії України.
3.      Усно опрацювати завдання підручника стр. 219.


Комментариев нет:

Отправить комментарий