5 клас (природознавство)


Природознавство. 5 клас.         Дата. 26 травня.
Підсумкове узагальнення
І варіант
Початковий рівень (3 бали)
У завданнях 1 – 6 виберіть одну правильну відповідь
1. Ознакою відмінності живих організмів від тіл неживої природи є: А маса тіла     Б обмін речовин і енергії              В здатність до зміни форми          Г розширення при нагріванні.
2. Найменшою одиницею будови живих організмів є:
А клітина       Б орган      В кістки       Г насіння.
3. До одноклітинних організмів належить:
А морська капуста    Б хламідомонада           В комар                 Г ряска.
4. Необхідною умовою утворення рослинами органічних речовин з неорганічних є наявність:
А світла                     Б ґрунту          В коренів                  Г чистого повітря.
5. Рослини, що встигають протягом одного року утворити насіння, називаються:
А швидкорослими    Б однорічними       В одноразовими          Г вічнозеленими.
6. До хребетних тварин належить:
А павук-хрестовик   Б рак річковий      В дощовий черв’як       Г гадюка звичайна.
Середній рівень (3 бали)
У завданнях 7 – 8 виберіть дві правильні відповіді
7. Верхній ярус лісу утворюють:
А шипшина   Б дуб        В ліщина       Г граб.
8. Пристосуванням водних тварин до активного руху є:
А обтічна форма тіла           Б перетинки між пальцями
В великі очі                           Г добре розвинений нюх.
У завданнях 9 – 10 встановіть відповідність (до слова, позначеного цифрою доберіть відповідний йому термін чи опис , позначені буквою)
9. Встановіть відповідність між твариною та її способом живлення
Тварини          Спосіб живлення
1 кінь;             А рослиноїдні;
2 сова;            Б трупоїдні;
3 ведмідь.       В м’ясоїдні;
Г всеїдні.
10. Встановіть відповідність між частиною гриба та її описом
Частини гриба                     Опис
1 грибниця;                           А складається із шапинки та ніжки;
2 шапинка;                            Б довгі, тонкі,дуже розгалужені нитки;
3 плодове тіло.                      В служать для утворення органічних речовин з неорганічних;
Г в нижній частині утворюються спори, що служать для розмноження.
Достатній рівень (3 бали)
У завданнях 11 – 16 вставте пропущені слова
11. Екосистеми, створені людиною називають ________________________ .
12. На ріст і розвиток рослин найбільше впливають такі чинники неживої природи: _______________ , _______________ , ________________ .
13. Споживачами в екосистемах є _________________ .
14. Сигналом для скидання листя рослинами восени є __________________________.
15. Основною відмінною рисою бактерій є відсутність у їхніх клітинах ___________.
16. Пристосуванням рослин посушливих місцезростань до зменшення втрати води є перетворення листків на ____________.
Високий рівень (3 бали)
Дайте повну відповідь
17.  Як організми пристосовуються до змін пір року?
ІІ варіант

Початковий рівень (
3 бали)
У завданнях 1 – 6 виберіть одну правильну відповідь
1.До властивостей живих організмів НЕ належить:
А живлення               Б дихання           В забарвлення      Г ріст.
2. Основною ознакою рослин є їх здатність:
А рости          Б утворювати органічні речовини з неорганічних;
В поглинати з навколишнього середовища воду;   Г дихати.
3. Рослиною, яка не має квітки є:
А верба           Б береза         В цибуля        Г папороть.
4. До основних частин клітини НЕ належить:
А оболонка                Б ядро         В плазмоциста  Г цитоплазма.
5. Органи людини та звірів, що забезпечують надходження до організму кисню і виведення з нього вуглекислого газу:
А нирки         Б шлунок         В легені       Г серце.
6. Найбільш мінливим середовищем життя є:
А водне     Б ґрунтове   В наземно-повітряне       Г живі організми.
Середній рівень (3 бали)
У завданнях 7 – 8 виберіть дві правильні відповіді
7. Пристосуванням до життя у ґрунті є:
А довга шерсть         Б перетинки між пальцями     В великі очі Г добре розвинений нюх.
8. До безхребетних тварин належать:
А восьминіг               Б голуб       В ящірка                       Г черв’як.
У завданнях 9 – 10 встановіть відповідність (до слова, позначеного цифрою доберіть відповідний йому термін чи опис , позначені буквою)
9. Встановіть відповідність між твариною та її способом пересування
Тварини          Спосіб пересування
1 Сокіл;          А Стрибання;
2 Гепард;        Б Повзання;
3 Кенгуру.      В Біг;
Г Політ.
10. Встановіть відповідність між грибом та групою, до якої він належить
Група                                     Гриби
1 Гриби-паразити;                А Печериці;
2 Цвілеві гриби;                    Б Сажковий гриб;
3 Шапинкові гриби.             В Дріжджі;
Г Мукор.
Достатній рівень (3 бали)
У завданнях 11 – 16 вставте пропущені слова
11. Рослини, які людина спеціально вирощує для отримання певних продуктів, називаються ____________________.
12. Руйнівниками в екосистемі є: ______________, ____________. ______________.
13. Коливання температури у водному середовищі, в порівнянні з наземно-повітряним ______________.
14. Тварини, на відміну від рослин, живляться ___________ органічними речовинами.
15. Птахи, що на зимівлю відлітають у місцевості зі сприятливими умовами існування називаються _______________.
16. У тіньолюбних рослин розміри листків ____________.
Високий рівень (3 бали)
Дайте повну відповідь
17.  Як тварини переживають дію низьких температур?


Виконані завдання відправляйте на електронну адресу momot.nadya11@gmail.com,     або   на   Viber   0668041401


Природознавство. 5 клас.               Дата. 22 травня.
Тема уроку. Навчальний проект «Смітити не можна переробляти» (про друге життя побутових речей)

Мета: запропонувати, як можна використати вживані речі з користю для людини і природи.
Завдання.
1.     Перегляньте Презентацію  «Навчальний проект на тему "Смітити не можна - переробляти"» https://naurok.com.ua/prezentaciya-navchalniy-proekt-na-temu-smititi-ne-mozhna---pereroblyati-95218.html
2.     Ознайомтеся з демонстрацією результатів проектної діяльності за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=mOQvHJYi1Lg

Опис проблеми. Багато вже використаних  в побуті речей можуть отримати «друге життя» (наприклад, з використаних пластикових пляшок можна робити сувеніри, корисні речі для саду чи городу; можна розмалювати скляні чи пластикові банки. Використані пластикові пакети, папір (коробки) також можуть бути ще раз використані як корисні речі). Таким чином, ми не будемо купувати нові речі, а сприятимемо не тільки заощадженню наших коштів, а й збереженню природних ресурсів на виготовлення нових речей. Давайте використаєм нашу фантазію і створимо нові корисні речі зі старих!
Пропоную вам ознайомитися з таблицею  для повторного використання речей.
Розглянемо приклади повторного використання речей і матеріалів з них.
Використані речі
Повторне використання
Пляшки поліетиленові з-під мінеральної води та напоїв
Герметичне зберігання прального порошку, інших хімічних, сипучих, будівельних матеріалів  і предметів (цементу, гіпсу, алебастру, піску, дрібних цвяхів). Використання для тимчасового зберігання або транспортування води, молока, олії, інших напоїв і продуктів. Виготовлення годівничок для птахів взимку, декоративних поробок, горщиків для квітів. При заповненні піском – виготовлення не несучих навантаження стін легких споруд
Ємності пластмасові з-під фарби, будівельних сумішей
Використання в якості відер для води при прибиранні, ємностей для зберігання господарчих предметів
Банки, пляшки скляні
Для зберігання води, напоїв, фруктового варення, олії, меду в побуті, домашнього консервування
Картонні коробки
Для збору макулатури різного розміру, при  цьому макулатура здається разом з коробкою. Для зберігання речей, для транспортування речей
Паперові відходи
Для розпалювання дров, вогнищ
Коробки пресервів
Підставки для горщиків, коробки для зберігання дрібних предметів
Пакети, мішки
Повторне використання у побуті для збирання сміття або зберігання речей
Одяг, вироби з тканин
Виготовлення робочих рукавиць,  торбинок. Використання в якості ганчірок і протирального матеріалу
Сталеві стержні, товста  проволока
Виготовлення, ремонт залізобетонних споруд , дорожнього покриття у приватному будинку

Протягом трьох днів  маєте підібрати приклади використання вживаних предметів і виготовити нові речі.
ІІ. Виготовлення нових речей (на вибір)
1. Виготовити нові речі. 
2. Сфотографувати нові речі.
3. Презентувати свій проєкт.
4. Зробити висновки  щодо результатів виконання проєкту.
5. При наявності цікавих результатів підготувати електронну презентацію.














              














Виконані завдання відправляйте на електронну адресу momot.nadya11@gmail.com,     або   на   Viber   0668041401




Природознавство. 5 клас.                Дата. 19 травня.
Тема уроку. Охорона природи. Червона книга. Заповідники, заказники, національні парки та їх значення для збереження природи Землі.

Завдання.
1.     Опрацювати Презентацію "Червона книга України. Заповідники, заказники, національні парки та їхнє значення для збереження природи» https://naurok.com.ua/prezentaciya-chervona-kniga-ukra-ni-zapovidniki-zakazniki-nacionalni-parki-ta-hne-znachennya-dlya-zberezhennya-prirodi-zemli-27674.html
2.     Записати в зошитах поняття «Охорона природи» (слайд №3)
3.     Накреслити в зошитах схему «Охорона природи» (слайд №4)

Домашнє завдання.
1.     Опрацювати П. 47, стр. 182 – 185.
2.     Виконати ПР стр. 185.
3.     Усно опрацювати завдання стр. 186.
4.     Опрацювати П. 48, стр. 186 – 189.
5.     В зошиті виконати завдання стр. 189 №1 та №3.

Виконані завдання відправляйте на електронну адресу momot.nadya11@gmail.com,     або   на   Viber   0668041401




Природознавство. 5 клас.           Дата. 15 травня.
Тема уроку. Практичне заняття «Дослідження екологічних проблем своєї місцевості».

Завдання.
1.     Перегляньте відео ролик «Екологічна проблема людства»
2.     Поміркуйте, чи в нашому селі є екологічні проблеми? Які? (а вони є!)
3.     Перегляньте відео презентацію «Дослідження екологічних проблем своєї місцевості| природознавство| 5 клас, дослідницький практикум» https://www.youtube.com/watch?v=q8oxvPQWJYk
4.     Проведіть своє дослідження щодо екологічних проблем нашого села, спробуйте зробити фото та оформіть звіт. Якщо не маєте такої можливості оформіть звіт у вигляді твору – розповіді.
  
Домашнє завдання.
Складіть розповідь на тему: «Як зробити нашу планету щасливою».

Виконані завдання відправляйте на електронну адресу momot.nadya11@gmail.com,     або   на   Viber   0668041401




Природознавство. 5 клас.                    Дата. 12 травня.
Тема уроку. Екологічні проблеми та їх розв’язування.
Завдання:
-          сформувати поняття «екологічні проблеми», уявлення про екологічні проблеми та шляхи їх подолання, взаємозв'язки між природою, господарською діяльністю людини та її здоров'ям;
-          розвивати природоохоронні знання,  спостережливість та дослідництво;
-          розглянути екологічні проблеми та шляхи їх розв’язання.

Виконайте вправу «Вірю – Не вірю» ( № твердження – відповідь)
1. До складу природи входять живі організми і фактори неживої природи.
2. В природі тварини, рослини і людина між собою пов’язані.
3. Стрімкі потоки води не можуть заподіяти ґрунтам шкоди.
4. У місцях землетрусів змінюється земна поверхня.
5. Лісосмуги на відкритих місцевостях послаблюють руйнівну силу вітру.
6. Забруднення води, повітря, ґрунтів ніяк не впливає на життя людини.
7. Насаджені ліси, родючі поля, зарибнені ставки – це позитивний вплив людини на природу.
8. В останні роки людина дуже мало втручається в природу.
9. Вимивання гірських порід  підземними водами спричиняє утворення ставків на поверхні.
10. Землетруси і вулкани – цікаві і цілком  безпечні природні явища.
11. Сонце впливає на зміну земної поверхні.
12. В гірських породах утворюються печери внаслідок раптових зливових дощів.

І. Перегляньте відео ролик «Екологічні проблеми» (тривалість 5:05) https://www.youtube.com/watch?v=JI-jR9pNBqE
ІІ. Працюємо з Презентацією "Екологічні проблеми та їх розв’язування" https://naurok.com.ua/prezentaciya-ekologichni-problemi-ta-h-rozv-yazuvannya-65056.html
1.     Запишіть тему уроку, поняття «екологічні проблеми», «спустелення».
2.     Накресліть схему «Джерела забруднення навколишнього середовища»

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.      Опрацювати параграфи підручника: § 46.
2.      Підготовити повідомлення на тему «Що робить моя родина для покращення екологічної ситуації» (запишіть 5-ма реченнями)
3.      Підготувати міні-проект «Смітити не можна переробляти» (про «друге життя» побутових речей) поробки або малюнки.

Виконані завдання відправляйте на електронну адресу momot.nadya11@gmail.com,     або   на   Viber   0668041401



Природознавство 5 клас.                                 Дата. 08 травня.
Тема уроку. Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини.

Добрий  день, шановні діти!
Чи можеш ти сказати світу:
Я – господар на Землі?
«Так», - скажеш ти,
Але ж то – ні.
Що робиш ти? Господарюєш?
Ні, навколо себе все руйнуєш.
Ти – чисту річку забруднив,
Довкілля нафтою залив,
Рослинка дихати не може
І їй ніхто не допоможе.
Тварина вже від нас тікає,
Бо жити хоче, а вмирає.
Та з кожним роком вид зникає,
А час тихесенько спливає.
Чи зупинився ти?
Ні, ти все будуєш
Заводи, фабрики купуєш,
 Нафту, газ видобуваєш.
Але як гадаєш, чи завжди так буде?
Чи матінка-природа це забуде?
Що знищив, зруйнував – ти відбудуєш?
То ж поміркуй, чи добре ти господарюєш.


Виконайте  наступні  завдання:
1. Перечитайте  відповідний  параграф  підручника  (§45).

2. Перегляньте  відео фрагменти:
https://www.youtube.com/watch?v=iADQf8rFK3s – Людина – частина  природи.
https://www.youtube.com/watch?v=kV8J0Nvwjy0  – Як  пов’язані  здоров’я  і  довкілля  людини.
3. Запишіть таблиці в зошит
Таблиця  «Зміни природи під впливом людини»

Зміни, які відбуваються
Негативні процеси
Позитивні процеси
Зміна площі лісів
Площа багатьох лісів(особливо тропічних) зменшується внаслідок інтенсивного вирубування.
Від цього порушується:
• водний режим,
• вимирання багатьох видів живих організмів,
• зміна клімату
У багатьох розвинених країнах проводять роботи щодо відновлення лісів. Це                   
• зменшує ризик вимирання багатьох видів організмів,            
• оптимізує клімат відповідних регіонів
Збільшення площі орних земель
Виникає загроза
• знищення деяких екосистем (особливо степових),
• вимирання багатьох видів живих організмів,
• зміна кліматичного режиму,
• зміна гідрологічного режиму розораних регіонів
• Збільшення кількості домашніх тварин і культурних рослин,
• запобігання загрози голоду для більшості країн світу
Зміна чисельності окремих видів живих організмів
Зниження чисельності може призводити до вимирання видів і порушення процесів життєдіяльності інших видів в уражених екосистемах
Контроль кількості переносників або збудників важких захворювань дозволяє припинити виникнення епідемій і врятувати багато життів

Таблиця  «Зміни природи під дією природних чинників»

Чинник
Зміни, які відбуваються
Сонце
Промені Сонця нагрівають тверді породи вдень, які вночі охолоджуються. Зміни температури викликають поступове виникнення мікроскопічних тріщин, які поступово збільшуються і руйнують породу
Вода
Вода взимку замерзає у тріщинах, розширює їх і породи руйнуються.
Вода сильний розчинник і вимиває з гірських порід і грунтів розчинні речовини. Внаслідок цього ґрунти втрачають родючість, а в гірських породах утворюються печери. Механічна дія крапель води або невеликих її струменів також може спричинити руйнування навіть каменів
Вітер
Вітри великої швидкості зносять верхній шар ґрунту. А наявні  у потоках вітру піщинки шліфують каміння не гірше, ніж наждак
Виверження вулканів
Вулкани можуть спричинити великі руйнування і вкривати попелом сотні і навіть тисячі квадратних кілометрів навколишньої місцевості, спричиняючи загибель великої кількості живих організмів
Землетруси
Землетруси можуть змінювати рельєф земної поверхні і викликати велетенські хвилі цунамі, що також призводять до трагічних наслідків
Домашнє завдання.
Дайте коротку  письмову  відповідь  на  завдання:
а) Наведи  приклади  впливу  людини  на  природу.
б) Як  на  людину  впливає  жива  і  нежива  природа?
в) Поясни,  як  ти  розумієш  вислів  «людина – частина  природи»?

Поспілкуйся  з  дорослими  членами  своєї  родини  і  з’ясуй,  що  у  твоєму 
природному оточенні за  останні  роки  змінилося  під  впливом  природи,  а  що – господарської  діяльності  людини.

Виконані завдання відправляйте на електронну адресу momot.nadya11@gmail.com,     або   на   Viber   0668041401




Природознавство. 5 клас.                      Дата. 05 травня.
Тема уроку. Людина – частина природи. Зв’язок людини з природою.
Завдання наші такі: вчитися
ü характеризувати людину як частину природи та людину як частину суспільства;
ü пояснювати, що відрізняє людину від тварини;
ü порівнювати дії людини і тварини у поданих ситуаціях;
ü дискутувати на тему «Людина – частина природи чи частина суспільства?»;
ü пояснювати своє ставлення до цього питання;
ü називати  джерела забруднення навколишнього середовища та наслідки забруднення навколишнього середовища;
ü наводити приклади впливу людини на природу і природи на людину;
ü пояснювати: зв’язок людини з природою та зміни в природі, які зумовлені природними чинниками і діяльністю людини.

Что Землю волнует –
Листва или я,
Ягод корзина или поля?
А может, тревожат заводы иль пыль?
О чём там шумит тихо в поле ковыль?
Мечтает Земля о хозяине мудром,
О тихом мечтает домашнем уюте,
Чтоб лес первозданный пленил красотою,
Чтоб звери в лесах
По тропинках бродили и люди
С природой в гармонии жили.

1.     Перегляньте відео урок «Людина-частина природи|5клас|Природознавство» (час ролика-5:35) https://www.youtube.com/watch?v=iADQf8rFK3s
2.     Переглянувши відео «Людина і природа / ecology», запишіть прояви негативного впливу людської діяльності на природу (час ролика-2:39) https://www.youtube.com/watch?v=S9caPlf5ioU

Домашнє завдання.
1.     Прочитати П.45 стр. 174 - 177
2.     Усно опрацювати завдання на стр. 178
3.     Творче завдання: намалюй малюнок на форматі А-4 на тему «Людина – частина природи».
Виконані завдання надсилайте на Вайбер, Телеграм або на електронну адресу!!!





Природознавство. 5 клас.                       Дата. 28 квітня.
Підсумковий урок «Планета Земля як середовище життя».
Виконати онлайн тести (обов’язково)   
1.   «Підсумкова робота " Планета Земля як середовище життя організмів" https://naurok.com.ua/test/pidsumkova-robota-planeta-zemlya-yak-seredovische-zhittya-organizmiv-282726.html
2.   «Контрольна робота "Планета Земля як середовище життя організмів" (обираємо вид роботи «Самостійно» - натискаємо «Тестування» - виконуємо тести – надсилаємо результат на Вайбер, Телеграм або на електрону адресу momot.nadya11@gmail.com )
Якщо немає можливості виконати онлайн тести, виконуємо в зошитах (№ завдання – відповідь, не забуваємо записувати число та тему уроку)
У завданнях 1-10 виберіть одну правильну відповідь із запропонованих.
Варіант І.
1. Рослини, які  в  природі  ростуть  без  участі  людини  називаються:
а) отруйними ;     б) дикорослими;   в)  культурними.     
2. Чорнобривці, соняшник, гвоздика, конвалія  належать до рослин:
а) безквіткових;     б) квіткових.   
3. Кущі, дерева це рослини:
а) однорічні;     б) дворічні;     в) багаторічні.
4. До  одноклітинних  організмів  належить:
а) ромашка;      б) білий гриб;      в) амеба;        г) лелека.
5. У  ґрунтовому  середовищі  поширені:
а) дощові  черв’яки;       б) комахи;       в) риби.         
6. Ячмінь, соняшник, огірок це рослини:
а) світлолюбні;     б) тіньолюбні.   
7. Для  багатьох  організмів  це середовище життя і  складова  частина  клітини:
а) повітря;       б) світло;       в) вода;          г) тепло.
8. Шипшина,  горобина,  шавлія, звіробій  це  рослини:              
а) отруйні;       б) лікарські.
9. Із поданого переліку виберіть гриб, який споживає поживні речовини культурних рослин і виснажує їх:
А
Б
В
Сажковий гриб
Гриб-трутовик
Зонтичний гриб
10. Укажіть ряд, утворений назвами тільки мешканців водного середовища:
А
Б
В
Граб, черешня, водорості
Водомірка, яблуня, рогіз
Медуза, кит, сом
Завдання 11 – 12 на встановлення відповідності
11. Установіть відповідність між назвами рослини та її їстівним органом:
А
Морква
1
Плід
Б
Соняшник
2
Пагін
В
Груша
3
Насіння
4
Корінь
12. Установіть відповідність між організмом та групою організмів, до якої вони належать:
А
Лось
1
Тварини-паразити
Б
Вовк
2
Всеїдні тварини
В
Дикий кабан
3
Хижі тварини
4
Травоїдні тварини
Варіант ІІ.
 У завданнях 1-10 виберіть одну правильну відповідь із запропонованих.
1. Вода необхідна:
а) окремим   організмам;       б) всім  організмам.   
2. Рослини, які  мають  лікувальні    властивості називаються:
а) вічнозелені;                б) листопадні;               в) однорічні;     г) лікарські.
3. Туя, сосна, самшит це  рослини:
а) листопадні;      б) вічнозелені.
4. До  основних   частин  клітини  не  належить:
а) мантія;               б) ядро;                           в) цитоплазма;              г) оболонка.                             
5. Рослини суші  мешкають у  середовищі:
а) водному;                                 б) наземно-повітряному;  в) ґрунтовому.     
6. Мох, папороть, конвалія це  рослини:
а) світлолюбні;       б) тіньолюбні.   
7. Допомагає багатьом  тваринам і людині орієнтуватися  в  середовищі, розрізняти  предмети:
а) вода;       б) тепло;       в) світло;          г) повітря.
8. Вороняче око, дурман звичайний, блекота  чорна, чемериця біла - це  рослини:              
а) отруйні;       б) лікарські.
9.   Із поданого списку виберіть гриб, який є паразитом деревних рослин:
А
Б
В
Сажковий гриб
Гриб-трутовик
Зонтиковий гриб
10. Укажіть ряд, утворений назвами тільки мешканців наземно-повітряного середовища:

А
Б
В
Синиця, заєць, сокіл
Рогіз, латаття біле,  глечики,
Кріт, ананас, кактус

Завдання 11 – 12 на встановлення відповідності
11. Установіть відповідність між органом рослини та її функцією:
А
Пагін
1
Фотосинтез
Б
Корінь
2
Утворення насіння для розмноження
В
Листок
3
Поглинає воду з розчиненими у ній неорганічними речовинами
4
Опора рослин, рухаються поживні речовини

12. Установіть відповідність між організмом та групою організмів, до якої він належить:


А
Білий гриб
1
Чагарники
Б
Жито
2
Бур’яни
В
Осот
3
Культурні рослини
4
Їстівні гриби




Природознавство. 5 клас.                    Дата. 24 квітня.
Тема уроку. Навчальний проект «Вирощування найвищої бобової рослини.
Мета проекту: з’ясувати умови, за яких можна виростити найвищу бобову рослину (квасолю, горох – на вибір).
Друзі! Увага!
Я сподіваюся, що ви уважно опрацювали завдання минулого уроку, де зазначалося, що робота над проектом повинна вже виконуватися (завдання в підручнику стр. 173)
Як звіт, ви через місяць мені надаєте фото звіт або малюнки вирощеної рослини!!!
Починаємо роботу
(якщо не розпочали раніше)
1.     Уважно переглянути презентацію «Практична робота. Умови розвитку квасолі» https://ppt-online.org/312539
2.     Перегляньте відео «Посадити квасолю дома» (бажано бобові попередньо замочити на 12 год.) https://www.youtube.com/watch?v=NVif-3XMWUE

Домашнє завдання.
1.     Готуємося до підсумкового уроку «Планета Земля як середовище життя».
Повторити головні положення, поняття П. 33 – 44 (за рубрикою «Підсумки»).
2.     Виконати онлайн тестування «Планета Земля як середовище життя».










Природознавство. 5 клас.               Дата. 21 квітня.
Тема уроку. Екосистеми. Рослинний і тваринний світ нашої місцевості.

Ваші завдання:
-          Сформувати поняття «екосистема»,
-          вчитися наводити приклади різних екосистем,
-          називати їхній склад,
-          розкрити особливості організації та функціонування різних екосистем,
-          вчитися порівнювати умови життя організмів та процеси їхньої життєдіяльності на прикладах способів та характеру харчування.

Перегляньте презентацію "Екосистеми. Різноманітний рослинний і тваринний світ нашої місцевості" (крім слайда №17) https://naurok.com.ua/prezentaciya-ekosistemi-riznomanitniy-roslinniy-i-tvarinniy-svit-nasho-miscevosti-27669.html

Завдання:  запишіть у зошити поняття «екосистема»

Прийом «Мозаїка»
Завдання. Складіть речення, де слова з великих літер є початком нового речення, а з речень – логічний зв’язний текст. (запишіть у зошити)
1.      що, ціле , із , частин , взаємовз’язаних , Система , складається , це.
2.      елементів , природна , Сукупність , пов’язаних , система , собою , між.
3.      це , природних , екосистемою , Одна , систем , з.

Перегляд презентацію та відео. https://www.youtube.com/watch?v=tOEtGNssOAU«Тварини рідного краю» (8 хв.)
https://www.youtube.com/watch?v=bzmNsEYoh-o - «Небезпечні  тварини України»  (7 хв. 36 сек.)
https://www.youtube.com/watch?v=pWV0FuuVx9k&t=30s  - «Отруйні рослини» (3 хв. 12 сек.)

Закріплення знань
Тестування (в зошитах: № завдання – відповідь)
1.         До складу екосистеми не входять:
а) рослини;      б) тварини;     в) гриби і бактерії;      г) зорі.      
2.         Рослини в екосистемах ще називають:
а) утворювачами органічної речовини;        б) споживачами органічної речовини;
в) розкладачами органічної речовини.
3.         Найбільше видів організмів можна побачити в:
а) пустелях;      б) солоних водоймах;  в) тропічних лісах; г) високо в горах.
            4.         Ліс у порівнянні зі степом:
а) має більше ярусів;    б) має менше ярусів;    в) має однакову кількість ярусів.
5.         Укажіть ряд, в якому названі мешканці саван Африки:
а) дика свиня, козуля, заєць, вовк;                       б) дрохва, ковила, ховрах, кулан;
в) жираф, антилопа, лев, гепард;                          г) оцелот, анаконда, мурахоїд, тукан.       
6.         В якій штучній екосистемі можна зустріти найбільше видів рослин і тварин?
а) поле;                   б) сад;               в) город;                 г) парк.

Домашнє завдання.
1.      Прочитати П.44, стр. 167 – 172
2.      Вивчити нові поняття та «Підсумки» стр. 172
3.      Намалюйте одну рослину та тварини нашої місцевості, підпишіть назву.

4.      Розпочніть навчальний проект стр.173 (залучиться допомогою дорослих).





Природознавство. 5 клас.               Дата. 17 квітня.
Тема уроку. Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами. Співіснування організмів. Угрупування організмів.
Навчальні цілі:
·        Ознайомитися з особливостями існування організмів, які живуть у різних середовищах;
·        вивчити взаємозв'язки між організмами;
·        розвивати вміння порівнювати умови життя організмів та процеси їхньої життєдіяльності на прикладах способів та характеру харчування;
·        розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, спостерігати та узагальнювати вивчене.
Актуалізація знань
Виконайте вправу «Так – Ні» (№ завдання – відповідь)
1.     Верхній шар землі, на якому ростуть рослини, називається ґрунтом.
2.     Родючість — головна властивість ґрунту.
3.     Чим більше в ґрунті перегною, тим він бідніший.
4.     Ґрунт буде більш родючим, якщо в нього вносити органічні та мінеральні добрива.
5.     Ґрунт містить лише пісок і глину.
6.     3 ґрунту надходять вода і поживні речовини.
7.     Вода не є необхідною умовою для існування і життя живих організмів.
8.     Організми живуть на суходолі, у повітрі та воді.
9.     Розрізняють наземно-повітряне, водне і ґрунтове середовище життя організмів.
10.                       Завдяки зябрам дихають риби, жаби, кити та дельфіни.

Завдання для опрацювання навчального матеріалу:
1.     Переглянути відео урок «Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв'язки між організмами. Співіснування організмів»

2.       Виконайте тести «Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами».

Домашнє завдання
*  Опрацювати параграфи підручника: § 43, завдання стр. 167.

*  Скласти словничок нових термінів та запам’ятати їх.






Природознавство. 5 клас.                          Дата. 14 квітня.
Тема уроку. Ґрунтове середовище життя. Пристосування організмів до життя у ґрунті.

Перегляньте відео урок, виконуючи завдання пропоновані автором
УВАГА! Завдання стр. 161 підручника.
Онлайн тести виконати обов’язково 14 квітня до 17:00.

Для закріплення ознайомтеся з презентацією "Ґрунтове середовище життя. Пристосування організмів до життя у ґрунті"





Природознавство. 5 клас.                         Дата. 10 квітня.
Тема уроку. Водне середовище життя. Пристосування організмів до життя у воді.
Виконайте вправу «Впізнай мене» в зошиті (записуємо № запитання – відповідь)
1. Водойма створена людиною.
2. Одне з морів, що омиває береги України.
3. Місце де на поверхні із землі витікає вода.
4. Організми, які здатні активно пересуватись у товщі води.
5. Частина океану, яка врізається в сушу.
Перегляньте:
1.     Відео урок «ВОДНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЖИТТЯ. ПРИСТОСУВАННЯ ОРГАНІЗМІВ ДО ЖИТТЯ У ВОДІ».
2.     Презентацію з теми: "Водне середовище життя"
Виконайте вправу «Вірю – не вірю» (записуємо № твердження – відповідь)
1). Рослини можуть жити глибоко у воді.
2). Водні рослини не здійснюють процес фотосинтезу.
3). Насіння рослин, яке поширюється водою, має водонепроникні покриви і заповнене повітрям.
4). Усі риби мають легені.
5). У водному середовищі багато світла.
6). Ще одним пристосування тварин до водного середовища є обтічна форма тіла.
Відгадайте загадки: (записуємо № – відповідь)
1. Плавала, купалась, сухою зосталась. …
2. Хто в зеленому жакеті, голосує в очереті? ….
3. Хоч і плавати мастак, а не риба і не рак. ….
4. Має хвіст, та не літає, має рот не розмовляє, можем вудкою спіймати і загадку відгадати. ….
5. На ставку зробили дім
    І живуть сімєю в нім.
    Хвіст широкий, як лапата,
    У малого …
Домашнє завдання.
1.     Прочитати П.41
2.     Усно опрацюй запитання стр. 156
Завдання №5 стр. 156 виконати в зошиті.





Природознавство. 5 клас.                                   Дата: 07 квітня.

Тема уроку. Різноманітність середовища життя. Наземно – повітряне середовище, пристосування живих організмів до життя в ньому.

«Путівник» до опрацювання матеріалу.
1.     Переглянути Презентацію на тему: "Наземно – повітряне середовище"

2.     Переглянути та прослухати Відео-урок природознавства в 5 класі. Різноманітність середовищ життя. Наземно-повітряне середовище

Рекомендовано для ознайомлення:
1.     Презентація «Температурний фактор»
2.     Відео – презентація «18 цікавих фактів про тварин та їх середовище існування»

Домашнє завдання.
1.     Прочитати П.40, стр. 146 – 150
2.     Відповідати  на запитання стр. 151
3.     Завдання №5 виконати в зошиті
План розповіді
«Різноманітність мешканців наземно – повітряного середовища»
1.
2.
3.

4.






Природознавство. 5 клас.                          Дата. 03 квітня.
Тема уроку. Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища.
Путівник до роботи:
1)Переглянути:
1) Відео СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ https://www.youtube.com/watch?v=i3IkDNY-q5A
2) Відео до уроку природознавства 5 клас. Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища https://www.youtube.com/watch?v=uW7SUbbXGzU
3) «Цікаво знати» - «18 цікавих фактів про тварин та їх середовище існування» https://www.youtube.com/watch?v=rdZ_bvQ-ykI
2)Прочитати зміст П. 39 стр. 141 – 146, уважно розглянути малюнки та звернути увагу на коментар до них

Домашнє завдання:
1)      Відповісти на запитання стр.146 підручника

2)      Намалювати малюнок на тему «Періодичні зміни умов середовища»





Природознавство. 5 клас.             ДАТА. 31 березня.
Тема уроку. Умови життя на планеті Земля. Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи.

Ви дізнаєтеся:
про умови життя, про чинники неживої природи, види середовища, вплив умов існування на розвиток живих організмів;
як спостерігати за об’єктами навколишнього середовища.

Слова Ю. О. Гагаріна «Облетівши Землю в кораблі-супутнику, я побачив, яка прекрасна наша планета. Люди, будемо зберігати і примножувати цю красу, а не руйнувати її!»
-         Дійсно наша Земля прекрасна.

1.     Які ж умови забезпечують життя на нашій планеті?
Переглянте відео:

Перегляньте презентацію:

Перегляньте презентацію:
Урок природознавства. Які умови необхідні для життя на планеті

2.     Проблемне запитання: Чи може Коник зелений жити у водному середовищі? Перегляньте відео. https://www.youtube.com/watch?v=_HMXlF8y6Mg

Домашнє завдання
Опрацювати § 38 (прочитати стр. 137 - 141, вивчити виділені поняття), запитання 1-5 усно, вправа Learningaapsorg «Світлолюбні та тіньовитривалі рослини» https://learningapps.org/3164860 (вводете в Пошук виділений фрагмент).

Природничий практикум: поспостерігайте за домашніми тва­ринами. Які пристосування вони мають для життя? З чим це пов’язано? Результати спостережень занесіть у зошит. Можна намалювати малюнок про домашню тварину або зняти фото добірку.









Як укладений атлас-визначник. У визначнику наведені назви організмів двома мовами: мовою країни, у якій видано атлас, і латинською. Подані описи зовнішніх ознак організму, наприклад для квіткової рослини — будова стебла, форма листків, форма, кількість і будова квіток, плодів, кореня, тобто всіх органів рослини.
Існують окремі визначники комах, птахів, звірів та інших груп тварин. Часто у визначнику розміщують малюнок чи фотографію організму (мал. 123).
Мал. 122. Обкладинки визначників
Мал. 123. Приклади інформації, вміщеної в атласах-визначниках рослин і тварин
В окремих випадках при визначенні організму потрібно мати збільшувальний прилад, наприклад лупу. Це допомагає краще розглянути дрібні частини тіла організму.
БАЖАЮ УСПІХІВ!








Природознавство. 5 клас.                                       ДАТА. 13 березня та 17 березня.
Тема 1. Різноманітність організмів. Гриби.

Тема 2. Різноманітність організмів. Бактерії.
Ознайомити учнів із різноманітністю організмів, охарактеризувати особливості будови грибів та бактерії, розкрити відмінності грибів і бактерій від інших організмів, ознайомити з найпоширенішими видами грибів, особливостями розмноження грибів та бактерій.
Обладнання. Підручник П. 36-37
           День добрий, друзі, ще одне заняття
           Прийшло до нас за розкладом сьогодні
           Отож,  давайте ми проявимо завзяття
           Щоб знов цікаве і корисне ми дізналися сьогодні.
 «Чи знаєте ви що?»
Одного разу німецький мандрівник Ріхард Крумбгольц дуже поспішав тропічним лісом у темряві. Несподівано на галявині лісу він побачив дивовижне яйце, яке було вкрите щільною оболонкою. Яйце зростало просто на очах — ставало все більшим і більшим. Раптом шкірка яйця тріснула рівно посередині й на поверхню показався блискучий капелюшок жовтогарячого ­кольору. Капелюшок сидів на довгій білій ніжці, яка швидко прямувала вгору. Тоді Ріхард зрозумів, що це гриб. За дві години гриб витягнувся на два метри вгору та з-під капелюшка вискочило біле ажурне покривало, що впало майже до землі. Ставало все темніше, а гриб почав світитися. Мандрівник спостерігав це сяйво кілька годин, а потім пішов. Коли він повернувся зранку, знайшов лише згусток слизу, а гриб-велетень зник. Потім Крумбгольц з’ясував, що йому пощастило побачити дуже дивний гриб — кільчастий диктіоформ, що зростає у тропічних лісах Північної Америки. Аборигени називають його «дамою під покривалом» і вважають його духом лісу.
Отже, ми з вами вже вивчили два царства живої природи, але продовжуємо вивчати живі організми. Сьогодні ознайомимося ще з двома царствами живої природи - грибами та бактеріями.
- А навіщо нам знання про гриби та бактерії?
  
1)  Особливості грибів
Пропоную побувати у двох царствах. Перше царство — «Гриби».
Гриби — це не рослини і не тварини, а представники особливого цар­ства, воно має багато видів.    
Коли ви чуєте слово гриби, ви, напевно, уявляєте кошик, наповнений грибами, або, можливо, пеньки з опеньками. Тривалий час учені не могли визначити, до якого царства живої природи належать гриби. Гриби ростуть упродовж усього життя і досить швидко збільшуються. Гриби поєднують у собі ознаки як рослин, так і тварин. Подібно до рослин гриби не рухаються, ведуть прикріплений спосіб життя, але не мають хлорофілу, тому утворювати органічні речовини не можуть, постійно ростуть, поглинають поживні речовини за допомогою утворень, що нагадують корені. Але подібно до тварин живляться готовими органічними речовинами. 
   Готові органічні речовини гриби можуть брати з відмерлих організмів, пеньків дерев. Більшість грибів має вигляд довгих ниток, які утворюють грибницю. 
    Після детального вивчення їх виокремили в самостійну групу організмів.
         Подібність  з рослинами                  Подібність  з тваринами

- Прикріплений спосіб життя          - Відсутність хлорофілу
- Необмежений ріст                          - Живлення готовими
- Відсутній активний рух                   органічними речовинами

Гриби вивчає наука мікологія.
2) Різноманітність грибів
Спочатку завітаємо до шапинкових грибів.
- Розгляньте малюнки  із зображенням грибів.
- Чи знаєте, як називаються ці гриби?
- Що у них спільне?
- Так, шапинковий гриб складається із грибниці, ніжки, шапинки.
На шапинці з нижнього боку розміщуються трубочки, в яких утво­рюються маленькі «насінини». Вони називаються спорами. За допомо­гою спор гриб розмножується.
- Як ви думаєте, чим живляться гриби? (Відмерлими рослинами і тва­ринами)
- На Землі є дуже багато видів шапинкових грибів. Але їх усіх мож­на поділити на дві великі групи: їстівні та отруйні.
Робота з підручником, малюнками
- Поділіть представлені гриби на дві групи: їстівні та отруйні
Ще виділяють гриби-паразити, які живляться за рахунок інших організмів, але не приносять їм ніякої користі. Паразитують на рослинах, знижують їхню урожайність, спричиняють різні захворювання. На пшениці, житі, смородині паразитують іржасті гриби. Пошкоджені ними рослини вкриваються плямами кольору іржі, звідси і назва грибів. Паразитичними грибами є гриби-трутовики, які живуть на стовбурах дерев. Гриби-паразити можуть оселитися і в людини на шкірі та нігтях, викликаючи різні захворювання.
«Проблемне питання»
- Як ми визначаємо, що продукти харчування зіпсовані?
- Чим корисні чи шкідливі ці утворення на їжі?
    Цвілеві гриби присутні всюди.  Вони утворюється на продуктах харчування, які зберігалися тривалий час. Їсти такі продукти не можна. Але є серед цих грибів дуже корисні. З таких грибів виготовляють ліки. 
   Дріжджі — це також гриби. І ви самі можете сказати, де їх використовують. Дріжджі є спиртові і хлібопекарські, пивні. Їх використовують для виготовлення хліба, квасу, пива, спирту. 
3) Особливості бактерій.
Бактерії (bacteria, від давньогрец. Βακτήριον — паличка) — одна з основних груп живих організмів. Бактерії розділені на царства Архебактерії (Archeobacteria) і Еубактерії (Eubacteria).
   Бактерії надзвичайно поширені на земній кулі. Вони мають надзвичайно малі розміри, їх можна розглянути тільки під мікроскопом, тому їх ще називають мікроорганізмами. Характерною ознакою клітин бактерій є відсутність ядра. Форми бактерій різноманітні.
   Живуть вони всюди: у атмосфері, ґрунті, кратерах вулканів, на дні водойм, у тілах живих організмів, у льодовиках і гарячих джерелах. Одні бактерії живляться готовими органічними речовинами, інші можуть самі створювати органічні речовини з неорганічних. Існують бактерії, здатні жити без кисню.
   Словникова робота
 Бактерії – одноклітинні організми мікроскопічних розмірів.
 У клітинах бактерій відсутнє ядро.
 Форма бактерій:
А) коки - сферичну;
Б) бацили - паличковидну;
В) вібріони -  зігнуту;
Г) спірохети - спіральну.
ЗАВДАННЯ.(В зошиті)
1)Порівняйте гриби з рослинами і тваринами,заповніть таблицю.


Наявність хлорофілу
Живлення
Де живуть?
Гриби



Рослини



Тварини



 2) Прийом «Естафета» (в зошиті: № запитання – відповідь)
  1. Про які царства живої природи ви дізналися сьогодні?
  2.   Які є види грибів?
  3.  3 яких частин складається плодове тіло шапинкового гриба. 
  4.  Як розмножуються гриби?
  5.  Чому гриби належать до живої природи?
  6.  Що схожого з рослинами?
  7. Що схожого у грибів з тваринами?
  8. Чи всі гриби можна споживати?
  9. Які ознаки мають бактерії?
  10. Яка користь від бактерій?
  11. Чим шкідливі бактерії?
  12. Чому бактерії називають санітарами довкілля?

Встановити відповідність. З'єднайте стрілками.

Гра «Так чи ні». (в зошиті: № запитання – відповідь)
1)  Гриби — живі організми.
2)  За добу одна бактерія утворює одну нову.
3)  За допомогою бактерій виробляють кефір, ряжанку. 
4)  Серед бактерій є тільки корисні. 
5)  Слід остерігатися хвороботворних бактерій.
6)  Не треба мити руки перед вживанням їжі.

 Робимо висновки  «Згадаємо основне».
- Гриби — не рослини.
- Гриби — це живі організми.
- Гриби живляться готовими органічними речовинами.
- Дріжджові гриби використовує людина для випікання хліба.
- Бактерія – одноклітинний організм.
- Деякі види бактерій здатні жити без кисню.
- Бактерії є корисні і шкідливі. 

Інтернет ресурс http://uk.wikipedia.org/wiki/Бактерії
Інтернет ресурс https://sites.google.com/site/cecikavoznatuuu/home/grupa-biologiv
Інтернет ресурс
 http://www.sos-animals.com.ua/1/nio/5/62


3 комментария: